fredag 28. november 2014

Støpte telysholdere og lysestaker

Pinterest, Instagram, DIY-grupper på Facebook - det bobler av kreativitet overalt! Disse telysholderne og lysestakene kom til liv gjennom inspirasjon på Instagram (tror jeg).


Jeg har støpt disse i gips. Dette ble en real tur tilbake til 80-tallet da gips mye ble brukt til å lage figurer av ymse slag. Jeg hadde glemt litt hvor plutselig gips starter å stivne, men klarte å berge kreasjonene mine før det ble for sent.

Når gipsen er blandet med vann, har du 8 minutt på deg før gipsen begynner å stivne. Det vil si at du trenger alt for hånden før du starter.

Disse ble støpt oppi pappbegre beregnet for iskrem. De hadde en fin diameter som passet til et telys. Når gips var ferdig blandet med vann, og tømt i begrene, satte jeg meg ned for å vente på at gipsen skulle begynne å stivne. Jeg testdyppet telys nedi gipsen underveis for å sjekke om det var noe motstand. Plutselig begynte alt å stivne veldig fort, men jeg rakk å presse nedi telys før gipsen ble for hard.


Når alt var ferdig stivnet, rev jeg av pappbegeret og brukte fint sandpapir for å pusse lett på ujevnheter. Så malte jeg med Art Metal.

Disse lysestakene er støpt i melkekartonger. 4 ulike høyder ble laget for å kunne bruke disse som adventsstaker. I likhet med støping av telysholdere, måtte jeg her vente på at gipsen skulle starte prosessen med å stivne, slik at lysene kunne festes.


Også på disse brukte jeg et fint sandpapir for å pusse bort ujevnheter på toppen. Jeg har valgt å ha disse lysestakene helt uten dekor


Materialer jeg har brukt:
Gips
Art metal - mørk gull
Melkekartonger
Pappbeger

Til neste gang - ta vare på deg selv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar