tirsdag 18. november 2014

Store frostede utelykter


Helt vanlige, blanke lykter blir veldig stemningsfulle med litt frostmaling på.

Jeg startet med rene og fettfrie glass. For å få de fettfrie brukte jeg Marabu Cleaner. Den fjerner all fett fra såpe og fingre, og gjør at malingen fester seg godt. Videre festet jeg på stjerner og hjerter på glassene med avtagbar tape. Avtagbar tape er kjekk å bruke til slikt, da den ikke fester seg godt fast. Det blir litt som "post-it lim". Stjernene og hjertene har jeg tegnet på frihånd og klippet ut fra helt vanlig kopipapir.


Etter å ha svampet ferdig ett glass, brukte jeg pinsett for å fjerne figurene. Det er viktig å gjøre dette før malingen begynner å tørke. Hvis ikke vil malingen følge med når du river av papiret.

Når alle glassene er helt tørket, setter jeg de inn i kald stekeovn. Setter så på ovnen på 160 grader. Når ønsket temperatur er oppnådd skal glassene står i 30 minutt. Når 30 minutt har gått slås ovnen av men glassene forblir inni. Når glassene er kalde - og dette tar et par tre timer - kan de tas ut av ovnene.


Disse lysglassene er ganske store og rommer kubbelys, så blir perfekte å ha ute på trommebordet mitt.

Klikk her for link til innlegg med frost på glass i sprayform.

Materialliste:
Schjerning glassfarge - Frosthvit
Svamp med holder
Marabu Cleaner
Avtagbar tape
Kopipapir
Glass

Til neste gang - ta vare på deg selv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar