tirsdag 25. juni 2013
En fargerik historie: Madder Lake
Madder Lake
Roten fra Madder
Fra røde skjeletter til høykvalitets kunstnermaling
2000 år gamle røde skjeletter, ruinene av Pompeii og graven til Tutankhamon er bare noen få eksempler som beviser den eldgamle og svært varierte bruken av Madder og planten fargen kommer fra.
Siden oldtiden har det røde fargestoffet blitt hentet fra røttene til Madder-planten, en plante som er kjent fra urbefolkningen i Vest-Asia og Middelhavet. Fargestoffet var svært godt egnet til farging av tekstil og skinn, og de eldste restene som indikerer bruk av Madder er farget bomull fra India (ca. 1760 f.Kr.), et belte som ble funnet i graven til Tutankhamon ( 1350 f.Kr.) og biter av tekstil fra Pompeii. Men planten har også medisinske egenskaper. Brukt innvortes ble den sagt å kurere gulsott, tarm lidelser og brudd, og utvortes skulle den være en effektiv kur for blåmerker, åpne sår og slangebitt. De som ikke hadde behov for planten medisinsk, brukte den gjerne til å drive bort onde ånder. Bevis på at fargen ble brukt til dette kan sees på to tusen år gamle skjeletter som ble funnet i nærheten av Dødehavet. Påfølgende analyse av skjelettene viste at benrestene var farget med det røde Madder fargestoffet.
Madder i malerkunsten
Fram til begynnelsen av 1800- tallet ble det røde fargestoffet brukt til å farge tekstiler og skinn, og til fremstilling av rødt blekk. Fargestoffet var ikke egnet for tykkere typer maling, fordi det løste seg opp i bindemidlene som vanligvis ble brukt til dette (olje, gummi arabicum og egg). I 1804 oppdaget imidlertid en engelsk kjemiker George Field at man kunne lage et pigment av fargestoffet. Dette innebar at man kjemisk innkapslet fargestoffet i en uløselig men fargeløs substans, slik at det kunne blandes med bindemidlene. Et slikt pigment kalles "lakkert pigment». Det nederlandske navnet for dette pigmentet er Kraplak, og stammer fra denne prosessen og plantens nederlandske navn som er «meekrap». Takket være sin uløselighet, var fargen nå også egnet for tykkere maling.
Madder og Alizarin
På 1800-tallet blomstret vitenskapen om kjemi, og forbedrede metoder ble utviklet for å analysere stoffer. Den franske kjemikeren Pierre-Jean Robiquet oppdaget i 1826 hvilket stoff i Madder roten som gir den røde fargen. Han kalte dette stoffet Alizarin. Videre analyser kartla hvilke elementer alizarin bestod av, og i 1868 lyktes de tyske kjemikerne Graebe og Lieberman i å produsere en syntetisk variant av fargestoffet fra kull tjære. Siden da har bruken av naturlig Madder blitt betydelig redusert. I dag er fargestoffet i kunstnermalingen blitt fullstendig erstattet med den syntetiske varianten, også som «lakkert pigment». Navnene Madder og Alizarin brukes om hverandre for samme farge, hvor i tillegg «Crimson» (sannsynligvis avledet fra det arabiske ordet for rød) ofte blir brukt bak Alizarin.
Madder og lysekthet
Lysektheten på fargestoffer i maling eller blekk er ikke god. Det tar ikke lang tid før fargestoffer blekes under påvirkning av lys. Selv om lysektheten er noe bedre som «lakkert pigment», er det likevel ikke på langt nær på nivå med de beste lysekte pigmenter. Av denne grunn er nesten alle Madder fargene i Rembrandt seriene kunstig fremstilt ved hjelp av svært lysekte pigmenter men er helt lik i fargenyanse og transparenthet som de tradisjonelle Madder. Unntaket fra disse er to av seks Madder- farger i Rembrandt akvarell serien; Madder mørk og Alizarin Crimson som er laget på grunnlag av det tradisjonelle lakkerte pigmentet.
Visste du at ....
Madder eller Alizarin er en rødfarge som går mot fiolett og er særlig egnet til blandinger med ultramarin og blå til fiolette farger? Og fordi den er så transparent er fargen veldig populær til akvarell og laseringsteknikker i olje og akrylfarger?
En fargerik historie
Bak mange av de vakre fargene ligger det en ekstraordinær historie, oppdagelsen av pigmentene, opprinnelsen til navnet, fargen før og nå, interessante fakta om farger som du bruker hver dag. Hver måned legger Royal Talens ut en ny fargerhistorie på deres Rembrandt-nettside. Vi oversetter de til norsk og legger de ut her på bloggen etterhvert. Vil du motta historiene direkte på e-post fra Royal Talens på engelsk kan du registrer deg her.
Les alle fargehistorien på bloggen vår.
Interessert i følge med på Rembrandt kunstnerfarge? Følg Rembrandt sin egen facebookside
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar