torsdag 5. juli 2012

En fargerik historie: Karmin


Karmin
Farge av insektblod

Fargen Karmin (Carmine) har vært brukt mer enn 2000 år i både tekstiler og kosmetikk. På 1700-tallet ble det produsert karminpigment i lakkert form utvunnet fra lus. Fargen var imidlertid kjent for sin dårlige lysekthet. I disse dager blir den derfor fremstilt av et stabilt, syntetisk pigment. Navnet Carmine kommer trolig fra det arabiske ordet «Chamra», som betyr rød og som ordet Crimson også stammer fra. Den mørkerøde fargen, med sin dårlige lysekthet, ble først på 1700-tallet brukt som et lakkpigment i maling. Men Karmin ble allerede i antikken brukt av egypterne, grekerne og romerne til farging av tekstiler. De hentet fargestoffet fra lusen «Cochineal» som levde på Kermes-eiketrær. I middelalderen ble begrepet «scarlet» innført. På grunn av den høye prisen kunne bare rike mennesker (kirkeledere, fyrster og embetsmen) tillate seg en karminrød kjole eller kappe.

Spansk rød
Når de spanske conquistadorene begynte sin erobring av Mexico på begynnelsen av 1500 tallet ble de møtt av Aztekernes tekstiler og ansiktsmaling som hadde en rødere fargetone enn de noensinne hadde sett før. Fargestoffet viste seg å være utvunnet fra parasittdyr på Nopal-kaktusen. Spania så et tomrom i markedet, så «Spansk Rød» ble sendt i store mengder til Europa. Ca. 150 000 insekter måtte til for å produsere bare 1 kg fargestoff, så mange Nopal-kaktusplantasjer ble anlagt. Dette førte imidlertid ikke til at karminfargen ble billigere. Tvert imot, spanjolene holdt opprinnelsen til fargestoffet hemmelig og kjørte opp prisen så høy at den tangerte gullprisen. I lang tid kunne rivaliserende makter bare gjette opphavet. Men med ankomsten av stadig nye kolonister, kom opprinnelsen til fargestoffet frem i lyset. På 1800 tallet ble det spanske monopolet opphevet etter at det ble oppdaget at Nopal-kaktusen like godt kunne vokse i andre Sør Amerikanske land, i Indonesia og på Kanariøyene.

Cornelis Drebbel
På 1700 tallet fant den nederlandske oppfinneren Cornelis Drebbel ut hvordan man ved hjelp av en kjemisk reaksjon fester fargestoffet til en uoppløselig substans. Dette resulterte i et «lakkert» pigment. Fra da av ble Karmin også å bli brukt i kunstmalerier. Riktignok i begrenset grad, grunnet dårlig lysekthet. Velkjente mestere som William Turner, George Braque og Cezanne brukte Karmin, men vi kan bare nå gjette hvordan disse rødfargene så ut opprinnelig. Karmin-lakkpigmentet var da svært forskjellig fra det pigmentet som er tilgjengelig nå. Karmin fra Rembrandt-serien blir nå produsert av et syntetisk pigment med høyest mulig lysekthet, noe som gjør at den fantastiske mørke røde fargen er en viktig del av en kunstners palett.

Visste du at ...
Det naturlige fargestoffet som er utvunnet fra lus, blir fortsatt ofte brukt i kosmetiske produkter som leppestift, neglelakk og øyenskygge? Fargestoffet som heter E120 tilsettes ofte en rekke matvarer som juice, yoghurt, iskrem og søtsaker.

Egenskaper
Karmin er en transparent mørk rød farge som tenderer mot fiolett. Dette gjør fargen godt egnet til transparente fargelag, lasering, glassmaling og fargeblandinger med Ultramarine eller Phthalo blå til fiolett.

En fargerik historie
Bak mange av de vakre fargene ligger det en ekstraordinær historie, oppdagelsen av pigmentene, opprinnelsen til navnet, fargen før og nå, interessante fakta om farger som du bruker hver dag. Hver måned legger Royal Talens ut en ny fargerhistorie på deres Rembrandt-nettside. Vi oversetter de til norsk og legger de ut her på bloggen etterhvert. Vil du motta historiene direkte på e-post fra Royal Talens på engelsk kan du registrer deg her.

Les alle fargehistorien på bloggen vår.

Interessert i følge med på Rembrandt kunstnerfarge? Følg Rembrandt sin egen facebookside

1 kommentar:

  1. Spennende å lese om de forskjellige pigmenter/farger.

    Det står ofte:

    I disse dager blir den derfor fremstilt av et stabilt, syntetisk pigment.

    Hvordan gjøres det ?

    Turi

    SvarSlett