torsdag 12. juli 2012

Leken akvarellteknikk





Å sitte ute og male på sommeren er ren rekreasjon. Her viser jeg dere en morsom og enkel teknikk som gir rom for fantasi og lek i akvarellmalingen. Dette er også morsomt å gjøre sammen med barn. Jeg har ofte hatt slike oppgaver til mine små elever og det er like populært hver gang. Her kan jeg putte inn lære om både form og fargeperspektiv.

Rembrandtfargene er spekkfull av farge og intensitet.

Penslene jeg bruker er Alf Bjercke. De har en fantastisk sugeevne og som det vises på bildet har den en sylspiss tupp selv om du velger en stor pensel.



Fukt arket eller akvarellerretet godt med vann. Påfør godt med farger og la de flyte utover. Pass på at ikke noen områder tørker. Fyll penselen med vann og maling. Jobb hurtig.

Ha plastfolie klar og legg dette over malingen. Ikke stryk den utover, det skal være luftbobler. La dette tørke.





Når du tar av plasten (malingen må være tørket) vil du se at den har laget former og mønster. Da er det bare å ta frem fantasien :) Snu bildet og studèr det i alle retninger. Se om du finner former som kan inspirere deg til figurer.

Denne gangen så jeg ganske klart en lite jente med gul kjole. Andre ganger kan jeg bruke lenger tid på å finne noe, men jo oftere du gjør dette jo mer utvikler du evnen til å se og finne det mest utrolige i dine bilder.

Jeg for min del finner ofte ansikter, fugler, sommerfugler eller fisker. Du finner sikkert helt andre ting. Det kommer litt an på hva vi er opptatt av tror jeg :)





Jeg begynner som oftest med å male inntil figuren jeg ser med svak farge for å få den tydeligere frem. Men denne gangen gjorde jeg det motsatte. Jeg syntes at den lille vevre skikkelsen skulle få være nettopp det, lys og vever. Derfor fylte jeg penselen med vann og vasket forsiktig bort litt farge rundt henne. Når dette var tørket brukte jeg litt mørkere farge for å lage litt konturer. Og her kan du se hvor tynne strek du kan lage selv om penslene er forholdsvis store. Du kan gjerne bruke akvarellblyanter for å tegne opp det du ser også.



Så la jeg litt mer farge på kjolen og hatten og la grønt på en stilk som allerede var der. Og slik vil jeg fortsette til bildet blir ferdig. Jeg anbefaler deg til å lage opp noen bilder som du kan skifte på å male på. Av og til kan man gå i stå og ikke "se" noe mere. Da lønner det seg å legge bildet litt til side og heller jobbe på et annet så lenge.

Lykke til og bare legg inn kommentarer og spørsmål så skal jeg forsøke å svare dere så godt jeg kan :)

Kreativ hilsen Mariann S

3 kommentarer:

  1. Takk for inspirasjonen - masse flott her inne :-)

    SvarSlett
  2. Takk! Jeg liker godt å lete etter motiv på samme måte som du gjør, men har aldri gjort det med akvarell på denne måten. Det virker kjempe spennende. Og bildet ditt er nydelig :)

    SvarSlett