tirsdag 6. november 2012
En fargerik historie: Elfenbensort
Elfenbensort
Farge eller ikke farge ?
Svart ...., hva er svart? Kull? Natten? Ifølge fargeteorien er svaret at svart er det vi ser når det overhodet ikke er lys. Men når det ikke er lys kan vi jo ikke se noe, heller ikke objekter som vi normalt ville kalle svart. Men uansett hvor mørk natten kan være, vil vi alltid se noe. Så eksisterer svart egentlig? Og er svart en farge?
Fargene på objekter som vi ser rundt oss hver dag eksisterer i kraft av lys. Et rødt objekt er ikke egentlig rødt, men inneholder et såkalt «fargemiddel» som gjenspeiler kun den røde delen av lyset. Slik fungerer det: Dagslys består av alle regnbuens farger, kalt fargespekteret. Dette ble demonstrert av forskeren Isaac Newton (1643-1727). Han lot hvitt lys passere gjennom et trekantet glasstykke (prisme), og observerte at lysstrålen som kom ut på den andre siden var i alle regnbuens farger. Når han så lot disse fargene passere gjennom et annet, back-to-front prisme, kom fargene ut i en eneste stråle av hvitt lys igjen. Hvitt lys viste seg å bestå av rødt, gult og blått, med oransje og grønt som overgangsfarger. Hvis vi ser et rødt objekt, inneholder det et fargestoff som absorberer alle fargene i spekteret unntatt rødt. Men ikke nødvendigvis helt. Av hver farge vil det absorbere en del og reflektere en del. Med fargen rød, vil den røde delen av lyset være mest tilstede i refleksen. Alle andre farger vil være der, men i mindre grad, og i alle andre nyanser av rødt. Det er grunnen til at det er ulike nyanser av rødt, fra orangerød til rødfiolett. Jo mer som blir reflektert fra alle farger, jo lysere blir fargen. Med hvit blir alle deler av fargespekteret reflektert mye. Vi vet at sinkhvit er kald, litt blålig hvit, og titanhvit er varmere og litt gulaktig. Hvilken type hvit som er til stede i spekteret er med å på avgjøre om en hvit er varm eller kald.
Men nå går vi tilbake til svart. Er svart en farge? Med svart absorberes alle farger i stor grad, men ikke alt. Lys må gjenspeiles i våre øyne, ellers kan vi ikke se noe. En viss del av fargespekteret vil dominere, så svart inneholder absolutt farger, selv om dette vil være forskjellig for hver type sort. Ta for eksempel Lamp black 702 og Ivory black 701 i Rembrandt olje. Rett fra tuben kan man ikke se forskjellen, men når vi blander begge nyanser av svart med hvit, så kan vi se at Lamp black er en varm farge og Ivory black en kald farge. Ettersom denne fargen ikke kan sees ublandet, men bare når blandet med en annen farge kalles det undertone. Finnes svart? Sikkert! Men ikke uten en farge. Svarte pigmenter har eksistert like lenge som jorden, og finnes i naturen i ulike former. De fleste er basert på elementet karbon, de mest kjente er grafitt og kull. Grafitt blir dannet gjennom nedbryting av vegetasjon under høyt trykk i jordskorpen, kull gjennom forbrenning av tre under lavt oksygennivå. Selv om dette er ekstremt stabile pigmenter blir de nesten aldri brukt i kunstnermaling. Det er på grunn av strukturen i pigmentet. Grafitt vil forstyrre festeevnen til påfølgende malingslag, og trekull har for liten fargestyrke. Som tegnemateriell er disse pigmentene enestående. Elfenbensort, bensort og karbon eller lampesort på den annen side, er svært godt egnet som kunstnermaling. Unntak fra de karbonholdige pigmentene er mangan sort og svart jernoksid. Mangan sort er dannet i jorden gjennom oksydasjon av metallet mangan og ble brukt i mange forhistoriske hulemalerier. Jernoksid- svart ble utvunnet gjennom ekstrem oppvarming av gule og røde jord pigmenter. Elfenbensort og ben sort kom fra restene av utskjæringer i elfenben, men også fra tenner til slaktedyr og annet benmateriale som blir forkullet gjennom oppvarming. Sistnevnte blir fortsatt gjort i dag. Først blir bein kokt til gelatin eller animalsk lim, som vi bruker til å lime lerreter med. Eventuelle rester blir forkullet til svart pigment som vi nå kaller elfenbensvart. Elfenben blir ikke brukt lenger. En svært intens sort er lampesort, som opprinnelig ble hentet fra sot i skorsteiner og oljelamper. Den sammenlignbare, moderne produksjonsmetoden er betydelig mer avansert der hovedsakelig olje og gass benyttes som råmateriale. Jernoksidsort er et sterkt og stabilt pigment som i disse dager hovedsakelig produseres syntetisk.
Visste du at ....
Den eneste virkelige kjente sortfargen i er det sorte hull i verdensrommet? På grunn av den enorme tyngdekraften kan ikke lys unnslippe fra det, og ikke noe lys kan reflekteres. Det er tross alt et hull.
En fargerik historie
Bak mange av de vakre fargene ligger det en ekstraordinær historie, oppdagelsen av pigmentene, opprinnelsen til navnet, fargen før og nå, interessante fakta om farger som du bruker hver dag. Hver måned legger Royal Talens ut en ny fargerhistorie på deres Rembrandt-nettside. Vi oversetter de til norsk og legger de ut her på bloggen etterhvert. Vil du motta historiene direkte på e-post fra Royal Talens på engelsk kan du registrer deg her.
Les alle fargehistorien på bloggen vår.
Interessert i følge med på Rembrandt kunstnerfarge? Følg Rembrandt sin egen facebookside
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar