onsdag 31. oktober 2012

Vinterlig akrylmaling



Jeg starter med blå akrylmaling. Min favoritt er Ultramarin og malingen som her er brukt heter Amsterdam. Den finnes i to utgaver Standard og Expert. Expert er en litt tykkere maling som er smidig og god å bruke sammen med malekniv Amsterdam Expert har også ett høyere pigmentnivå ( kunstnerkvalitet ). Det lønner seg godt å øve litt på et ark for å finne ut hvor mye maling du skal ha på kniven og hvilken retning du skal holde den når du påførere malingen.

Jeg anbefaler at du påfører kniven lite maling i gangen og at du er lett på hånden.





Etter litt øving lager du fjellformasjoner. Og husk at det gjør ingenting om du ikke blir helt fornøyd. Med akrylmaling kan du male over og over og over ............





Jeg tynner så ut malingen så den blir akvarellaktig.



Og maler en himmel.



Mal samtidig skyggepartier med den uttynnede malingen.





Så blander jeg blått og brunt for å få en mørkere blåfarge.



Jeg maler så med med kniv mørkere parti på fjellene.



Gjør det samme med hvit men husk å tørre malingen med en hårføner for hvert nye "lag".



Gjenta med utvannet maling og mal lette skyggepartier. Slik bygger du opp bilde med lag på lag.





Dette er ikke et ferdig bilde men du kan godt stoppe her og bruke søkere å finne mindre partier du vil beholde :)



Med en tannbørste dyttet i hvitmaling og litt vann kan du sprute på malingen og lage snø eller stjerner. Tilslutt kan du påføre ren hvit på fjelltoppene.



Du kan enten få tilskjært små passepartouter og legge bilden i små bilderammer. Eller du kan skjære ut biter og lime de på stiv kartong, og VIPS så har du fine kort som du kan gi til noen du er glad i. Lykke til :)







Her ser du noe av det jeg har brukt. Amsterdam akrylmaling (fåes også i løse tuber). Alf Bjercke malepensler og malekniver. Fabriano 200gr akvarellark. En Sta-Wet palett er også kjekt å ha. Da kan du bevare overskytende maling for å tørke ut til neste dag - minst.

Da står det bare igjen å ønske deg lykke til!

1 kommentar: