søndag 8. september 2013

Male utendørs

Jeg er ikke en kunstner som inspireres av nydelig sommervær, nei gi meg meg en skikkelig høststorm og regn så skal du se inspirasjonen og kreativiteten myldre.

Men hva gjør man når sommeren glimter til også på Vestlandet? Jo, da kan man ikke mure seg inne. Man flytter ut i hagen med pensler, maling og alt som hører med.



Jeg veksler mellom å male med akrylmaling, og da med Amsterdam Standard eller Schminke PRIMAcryl , eller med oljemaling og da Cobra vannløselig oljemaling.

Nå har jeg malt med akryl og noen av grunnene til at jeg velger å bruke Amsterdam og Schmincke er at de er så smidige og tørker ikke så fort som annen akrylmaling jeg har prøvd. Jeg arbeider stort sett intuitivt og lar motivene "komme" til meg, men disse bildene er en slags kombinasjon. Jeg bruker både pensler og malekniv. Store pensler vil hjelpe deg til å ikke "pirke" men heller være mer modig i dine strøk.

Min nyoppdagelse og favoritt er en ny pensel som heter Alf Bjercke Grandissimo. Den finnes i to str og er fast og presis i busten. Må prøves!!!!


Alf Bjercke Grandissimo er en pensel håndlaget i Tyskland, med syntetiske fiber

Jeg bruker kullstifter til å risse opp motiv siden det er lett å tørke bort om jeg skulle ombestemme meg, eller spraye med fixativ om jeg ønsker å bevare det.

Om det er veldig varmt der du bor (og maler) kan du ha litt retarder i malingen da den hjelper deg til å holde malingen flytende og samt at den tørker senere. OBS: Maks 5 % retarder i malingen!

Så gjør som meg, ta med deg maleutstyret ut i det fri :)

Lykke til!

Mvh Mariann S Sæbjørnsen
http://miannsartjournal.blogspot.no/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar