mandag 4. februar 2013

FARVEBLYANTER - Med og uten vann ;-)

Dette innlegget vil vise bruk av klassiske fargeblyanter og Aquarell fargeblyanter ... de siste både i tørr utgave og kombinert med bruk av pensel og rent vann.

Du kan se dette:
Fotoserie med tegning av en hane .... klassiske fargeblyanter .... A4 på vanlig tegnepapir med glatt overflate.
2 videoer med utgangspunkt i Koh-I-Noors Aquarell fargeblyanter ... med vannløselig mine. Den ene viser eksempel på både tørt arbeid og den andre en tegning hvor det også jobbes med pensel og rent vann.
Praktisk bruk av "blender" blyant.
Video som viser grunnleggende bruk av klassiske fargeblyanter ... bl.a. skraveringsteknikker og lag på lag teknikk ...

Først en fotoseri...

... med tegning av en hane. Det som tiltalte meg i motivet var teksturen i hanekammen og mengden av detaljer i den del av fuglens hode som ikke har fjær.



Først er de viktigste konturer tegnet opp med en lysgrå fargeblyant. D.v.s. at nebb, øyne, overgang mellom områder med og uten fjær samt konturen (omrisset ) av fuglens hode er markert med lys strek. Øyet var det første jeg gikk i gang med. For å få det sorte til at virke dønnsvart var jeg nøye med å bevare et lille område helt hvit ... man ser refleksen av meg midt i det blå område i øyet ;-)

Neste skritt var hanekammen .... med sylspiss rød blyant har jeg "prikket" fargen ned på papiret. Jeg har dekket hele hanekammen med flere lag med samme røde farge ... hele tiden med sylspiss blyant ... og hele tiden har jeg passet meg for å dekke papiret ... jeg har ønsket å bevare hvite flekker over det hele. 

De hvite flekker skal vise det som i virkeligheten er lysreflekser i hanekammen som har en "bulkete" "ruglete" overflate. Jeg legger prikkene tettest på skyggeområder og motsatt der hvor lyset treffer hanekammen . På den måten kommer de enkelte delene til å fremstå mer romlige / plastiske. Fuglens nebb er fargelagt med lange streker som følger formen på nebbet. Det er sorte, hvite og grå områder og inn over det hele brune og blå noter. Fargene er blandet / glattet ut med en blender ... en fargeblyant uten farge ..... laget av det samme materiale som fargeblyantene, blott uten fargepigment. Blenderen blander fargene og gir jevne fargeoverganger og en litt glattere overflate. Dersom man ikke har en blenderblyant, kan man alternativt bruke den lyseste farge som svarer til området man vil bearbeide.
De lyseste områder under øye/nederst på hodet viser hvordan det ser ut når jeg har "prikket" fargen inn i første lag .... det er antallet lag med prikker som stille og roligt gir en mørkere og mørkere tone.



Her begynner de røde områder å nærme seg ønsket resultat. Detaljene med de ørsmå fjær i ansiktet er laget med en .... ja helt riktigt gjettet ... sylspiss sort fargeblyant. Fotoet som jeg har printet ut i A4 format blir i denne fasen studert meget nøye for at jeg kan gjengi detaljene så korrekt som mulig. 

Ringen rundt øyet har jeg prøvd å gjengi på en måte sånn at man ser romligheten ... se f.eks. ringen nederst til høyre for øyet ... der er ringen lys med litt blå noter inn mot øyet og rødlilla på den siden av ringen som er lengst vekk fra øyet. Legg også merke til området med fjær lengst til høyre på hodet .... retningen fjærene vokser i gir mig retningen jeg skal legge strekene ... og så er fjærene klart blå øverst ... til høyre for øyet ... men dette område tjobbes det mer med etterhvert ... sjekk foto lenger ned på siden ....



Fotoet av hanen fremtrer mørkere her enn i virkeligheten ... og tegningen av hanen er mørkere i virkeligheten ..... de brune strekene som "fløy i løse lufta" på det forrige fotoet er nå begynt å få selskap av sorte fjær ... da det er vanskeligt å tegne med en lys brun så det kan ses på toppen av et sort fargeområde ... ja da starter jeg med de lyseste fjær ... her de brune .... det er brukt en blanding av brune og rødbrune fargeblyanter ..... i de sorte område er det ... sort ;-) ... og forskjellige mørkeblå linjer .... igjen er nøkkelen at man studerer fotoet nøye. I forhold til det forrige foto er det tilføyet flere detaljer i det røde område under øyet ...



Helt nederst i billedet er det noen hvite streker .... man tar en synål og bruker toppen ( ikke spissen ) til å prege streker ned i papiret ... når det farges over disse "gropene" vil de fremstå som hvite ... mer og mer etterhvert som man tilfører mørkere og mørke farge på toppen.
Hanekammen har nå fått flere lag med farge ... ikke kun rødt men også indigo og lilla .... fortsatt som prikker med sylspisse blyanter for at man skal kunne se .... enten fargelagene under, eller de hvite flekkene som skal gi fornemmelse av lysreflekser. 

PROGRESSO AQUARELL

Dette er en fargeblyant som er en massiv fargestift med lakk i stedet for treinnfatning. Man har altså mengder av fargepigment. Den kan brukes som klassisk fargeblyant ... eller som akvarellfarge.



Skisse med skravering som "følger formen"

Først vises to skisser med denne blyanten ... med to forskjellige teknikker ....



Skisse med oval skravering 

Se videoen først ... i 20 ganger normal hastighet !!!
Screendump med kommentarer under videoen.





.... Denne fargeblyant kommer i en praktisk metalleske.
... her vist sammen med Koh-I-Noor blenderen.



.... med lett hånd skraveres det «med formen» som det ses er det en grov skisse preget skravering ... jeg starter med den gule, fortsetter med den røde ... den grønne osv



.... og hele tiden .. «følger jeg formen» på frukten.



... til slutt tegnes skyggen ... kryss skravering i 4 lag .... med en blågrønn farge
... komplementærfarge til de gul/røde farger i eplet.



.... skisse nr 2 ... oval skravering. Hele eplet dekkes først med en mengde små ovaler som overlapper hverandre
... først dekkes hele flaten ( minus høylyspunktet ) med gule ovaler, dette gjentas med oransje, rød og grønn
.... samme teknikk hele tiden ... små ovaler 6-7 mm høye ... 3-4 mm brede.



.... i skyggeområdet ses resultatet av en åpen ovalskravering i et lag.



... Blenderen ... en fargeblyant uten pigment ... med mindre mengde kalk ... brukes nå til å blande / polere fargene.
Området til høyre på eplet ... over blenderen er bearbeidet med små sirkelbevegelser og relativt stort press på blenderen
... for en gangs skyld er det ikke et lett avslappet grep på blyanten ;-)



... den første skissen med «skraveringen med formen» får også en tur med blenderen
... man ser at fargene er mer intense i nederste høyre del av eplet.



... gode vaner i tegnehulen ... husk å legge på plass når en tegning er ferdig
... da er det hyggeligere når man skal igang med den neste
... her ses hvordan fargene ligger i to lag
... og i lokket har jeg laget min egne fargepalett ... fargeprøver med nr, tørr til venstre og malet ut med vann til høyre ....



... den ferdige skissen med «skravering med formen» og blender.



... den ferdige skissen med «ovalskravering» og blender.

"Cartoon" tegning med PROGRESSO AQUARELL

For en tid siden ble jeg oppfordret til å tegne "cartoon" .... med utgangspunkt i en av mine skisser fra det prosjektet har jeg laget en tegning hvor jeg utnytter akvarell egenskapene i disse fargeblyantene.



TOPPSERIEN AV FARGEBLYANTER ...

Polycolor Artis er navnet på toppserien av fargeblyanter fra Koh-I-Noor. Denne gangen er det ikke en skisse, men et nesten 6 timer langt fargeblyantstudie av en katt. Prosessen vises denne gang i utdrag ... og i real time ( da jeg ikke regner med publikum til en 6 timer lang video !!! ;-)

Først screendumt ... og nederst video ..



... etter opptegning av de viktigste indre og ytre konturer med lys grå farge legges pelsfargene inn med lett hånd ... og alltid i pelsens retning .... sjekk hele tiden mot fotoet.



... øynene er viktige .... klarer man å få liv i dem kan mange andre feil tilgis ;-)



... obgså de sorte områdene legges i av mange omganger .... lett hånd og mange lag.



... blenderen er her brukt for å for sammenheng i det sorte området
... det dekker effektivt de hvite glimt det ellers lett kan forstyrre nettopp der ...



.... hvit pels tegnes ikke ..... i stedet legges det her blågrå områder inn for å «ramme inn» de hvite områdene
.... her under haken på katten.



.... øynene lages som resten i flere omganger
.... med ovalskravering har jeg først farget hele øyet ( minus høylyspunktet ) gult
.... deretter har jeg ... fortsatt med ovalskravering dekket med flere lag av grønne og blå farger
... til slutt bruker jeg den sorte til å fremheve kuleformen på øyet ... ved å lage det mørkere i ytterkantene.



.... øverste kanten av høylyspunktet får en antydning av «himmelblå»
... nettopp for å vise en refleksjon av himmellyset i øyet.



... som komplementerkontrast til de gul/oransje fargenoter i pelsen har jeg valgt en blå bakgrunn
.... den legges inn med oval skravering
... lett løst grep høyt på blyanten og en god stund med meditativt arbeid .....



.... her legges enda et lag med ovalskravering oppå på det først
... og det fortsetter man med til ønsket fargedybde er nådd ( legg merke til at jeg her hviler høyre hånd på et ark rent papir for ikke å ødelegge tegningen ).



.... for at de «hvite områdene i pelsen» skal få litt struktur tegnes ... igjen med lett hånd ... linjer i pelsretningen
... i virkeligheten er det skygger mellom pelshårene jeg ønsker å antyde.



... her ses to viktige ting ... fargeblyanter skal spisses konstant !!!!!!
Det er en verden til forskjell på hvilke merker en fargeblyant lager på papiret når den er nyspisset,
og når der har rund eller flat spiss
... den andre tingen man kan legge merke til her er kattens øyne ( sammenlign med bildet rett over )
... på toppen av de tidligere fargelag er hele øyeeplet ( minus høylyspunktet ) dekket av en kald gul farge og blenderen er brukt som «burnisher»
.... fargen er polert og har fått en intens glans .... miraklet er skjedd ... SPEEDY «lever» .....



.... absolutt hele katten får nå tilføyet detaljer med ultra spisse mørke farger
.... det er skyggene mellom hårene overalt på tegningen som kontrolleres
.... det er dette avsluttende arbeid som gjør forskjellen mellom en «fargelagt tegning av en katt»
og et vellykket portett av katten.



.... bakgrunnen kontrolleres og korrigeres hvor man finner det nødvendigt.



... orden i tegnehulen .... husk også å spisse blyantene før esken legges vekk.
Det er så herlig å komme til en eske med friske spisse blyanter når inspirasjonen til ny tegning presser på ;-)



Med denne video takker jeg for oppmerksomheten for denne gangen .... 4 innlegg i selskap med div. Koh-I-Noor tegnematerialer er slutt for denne gangen ... jeg håper det har vært til inspirasjon .... og oppfordrer stadig til å skrive til meg med spørsmål og kommentarer.

De beste tegnehilsner .... den gamle dansken ... Peter
Besøk gjerne min hjemmeside www.peterbjoernnielsen.dk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar