tirsdag 1. mai 2012

En fargerik historie: Ultramarin

Vil du motta en gratis vareprøve på Rembrandt Softpastell i Ultramarin? - Del denne lenken til dine venner på facebook og send oss en epost med din adresse ( post@dinfantasi.no )

Ultramarin
"Blått gull"

Ultramarin er en farge som siden tidlig middelalder har appellert til fantasien. I dag er det umulig å forestille seg en standard fargepalett uten denne intense blå fargen, med sin utmerkede lysekthet. Frem til 1828 var kun den naturlige varianten tilgjengelig, og det var en dyr affære, pigmentet kostet mer enn rent gull.

Opprinnelig ble ultramarin fremstilt fra edelsteinen Lapis Lazuli, navnet oversatt betyr «stein» (latin) og "blå" (persisk). Det var en usedvanlig arbeidskrevende og kostbar prosess. Steinene ble malt for hånd og alle urenhetene fjernet. Den beste kvaliteten ble tradisjonelt utvunnet fra gruver i Afghanistan, hvor Ultramarin allerede ble brukt i det 6. og 7. århundre, ifor eksempel veggmalerier.

Kostbart pigment
I begynnelsen av det 13. århundre ble en metode utviklet som gjorde at de kunne utvinne et enda renere pigment fra steinen. Dette resulterte i en betydelig nedgang i fortjeneste per stein, og en prisøkning som førte til at prisen til og med overgikk prisen på rent gull. Likevel var kunstnere så imponert over fargeintensiteten og graden av lysekthet, at etterspørselen bare økte. Vest-Europa fikk etter det 14. århundre stadig større mengder av Lapis Lazuli tilsendt. Denne importen er faktisk opphavet til hvordan ultramarin fikk navnet sitt. "Ultra Marum” betyr på latin ”bortenfor havet". På grunn av den høye prisen, var imidlertid pigmentet på ingen måte en del av kunstnernes standard utvalg av farger. Vi vet for eksempel at nederlandske kunstnere i det 17. århundre tok seg betalt for den ekstra kostnaden ved bruk av ultramarin.

Guimets oppdagelse
Under den industrielle revolusjon, da den kjemisk vitenskapen ble utviklet, etterlyste de et rimeligere alternativ til det svært kostbare naturlige pigmentet. I 1824 arrangert de i Frankrike en konkurranse om å lage en rimeligere, syntetisk variant som fortsatt hadde de samme gode kvalitetene. Premien var på 6000 francs. På den tiden var det en formue. I 1828 utviklet de tre kjemikere Guimet, Gmelin og Köttig, uavhengig av hverandre, en praktisk talt identisk fremstilling. Guimet vant til slutt konkurransen, han hadde allerede i all hemmelig jobbet noen år med oppdagelsen.

Kvalitets suksess
I forhold til egenskaper, avviker Guimets syntetiske Ultramarin lite fra sitt naturlige motstykke. Begge er for eksempel svært utsatt for ”ultramarin sykdom", der fuktighet i kombinasjon syre forårsaker at fargene falmer. Men i løpet av årene har kvaliteten blitt mye bedre og eksterne faktorer påvirker fargeintensiteten minimalt. Royal Talens tilsetter en ingrediens i sin ultramarine oljemaling, som gjør fargen helt immun mot den såkalte ”ultramarin sykdom". Etter at det ”blå gullet” ble rimeligere, gav det en desto større grunn til å ta den med i standard paletten til en hver kunstner.

Egenskaper
Ultramarin er et blått pigment med ”spor av rødt”. Blandet med blålige rødfarger gir den mange muligheter til å lage overraskende nyanser av fiolett. I tillegg er Ultramarin ofte brukt til lasering. Påført i tynne lag på et hvitt underlag eller blandet med litt hvit maling, fremtrer den karakteristiske intense og klare blåfargen.

En fargerik historie
Bak mange av de vakre fargene ligger det en ekstraordinær historie, oppdagelsen av pigmentene, opprinnelsen til navnet, fargen før og nå, interessante fakta om farger som du bruker hver dag. Hver måned legger Royal Talens ut en ny fargerhistorie på deres Rembrandt-nettside. Vi oversetter de til norsk og legger de ut her på bloggen etterhvert. Vil du motta historiene direkte på e-post fra Royal Talens på engelsk kan du registrer deg her.

Les alle fargehistorien på bloggen vår.

Interessert i følge med på Rembrandt kunstnerfarge? Følg Rembrandt sin egen facebookside

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar