tirsdag 16. desember 2014

Julelys av bivoksplater

Bivoksplater er myke, lukter godt, og kan rulles, skjæres og formes akkurat som du vil. De kan brukes som dekor på "kjøpelys", for eksempel ved å lage figurer med pepperkakeformer. Jeg har brukt dem på den vanligste måten, og har rullet dem sammen til et kubbelys. Mine er pyntet med hamp, og hjerter laget av papirleire.


Her kan du bruke:
- røde bivoksplater, varenummer 11020008
- veke 3 meter, varenummer 11000125
- hamp 10 meter, varenummer 74706008
- papirleire, varenummer 09007247


Platene ser litt stusselige ut til å begynne med. De må skylles i varmt vann for å få fram farven, og for at de skal feste seg bedre. Hvis det er små barn som skal rulle lys kan de skylles etter at de er ferdig rullet. Barn bruker ofte litt tid. For oss voksne kan de godt skylles først, da vil de kunne rulles til en strammere rull, men da må en lykkes på første forsøk.

Uansett, platen må deles først. Jeg delte mine på langsiden. Så la jeg veken på i den ene enden, og rullet sammen lyset fra den enden. Jeg lot det være igjen en del nederst uten veke, for da skal lyset slukne før det brenner helt ned.


Ferdig rullet og skylt. Den fine rødfargen viser seg!


Surr et par runder med hamp nederst på lyset, og knytt en sløyfe.


Så er det på tide å lage dekoren. Jeg har laget bittesmå hjerter i Das Prontoleire, en papirleire som tørker av seg selv. Denne kan pusses og males når den er tørket, men den er fin som den er også.

Start med å lage en liten kule.


Lag en dråpe av kulen, og trykk den litt flat.


Del dråpen ned til midten.


Klem ned kanten i delingen, og klem på "halen" til den får riktig spiss.


Slike bittesmå hjerter tørker nok på et par tre timer til at du kan lime dem på, ellers er tommelfingerregelen et døgn på centimeteren på litt større prosjekter.


Lim hjertene på hampsløyfen.



Ferdige lys! MEN, her MÅ en huske at pynten er brennbar, og må fjernes hvis lyset skal brennes helt ned. Tipper allikevel at den som får disse i julegave ikke kommer til å tenne dem, men ta dem frem igjen jul etter jul. :)


Gledelig jul!

Sissel

2 kommentarer:

  1. Så koselige lys til jul - synes jeg kjenner lukten av lysene..... Flott pyntet.

    SvarSlett
  2. Takk for det! Og jo, de lukter godt... :)

    SvarSlett