onsdag 3. juli 2013

Maleri til barnerommet

Barna trenger også kunst, og et bilde hvor man kan fabulere og lage sin egne

historier ut i fra, gir rom for fantasi og glede. Og fantasi og glede er også stikkordet for fremgangsmåten til dette bildet. Cobra vannløslig oljemaling gir deg mange muligheter. Jeg arbeidet her på et lerret som er 120x60 cm.



Jeg begynte med å velge ut noen farger jeg likte og var bevisst på at det ikke skulle være farger som jeg bruker til vanlig. Dette gir meg mulighet til å tenke nytt og leke mer.

De første påføringen med maling var akvarellaktig dvs. jeg brukte mye vann og lot malingen renne. Du kan også bruke Cobra Painting Medium i stedet for vann og fargene blir da klarere. Når du jobber slik er det viktig å snu lerret innimellom og la malingen renne i forskjellige retninger. Ikke vær overivrig med å forsyne deg av for mange farger da dette lett kan gi deg et skittent uttrykk når fargene blander seg sammen. Når det var tørt brukte jeg en kullstift og skriblet ned alle ord og tanker som jeg kom på i øyeblikket. Ikke vær redd for å skrive personlige ting da det meste av dette forsvinner underveis i maleprosessen. For meg er dette en viktig del av maleprosessen og noe jeg alltid gjør når jeg maler såkalte "drømmebilder".



Jeg gledet meg også til å teste ut penselen Alf Bjercke Grandissimo (se bildet over). Og du verden for en overraskelse. Denne skal jeg garantert kjøpe flere av. Perfekt etter min smak, fast og presis :)

Etter gjentatte påføringer med tynne laveringer begynte jeg å lete etter figurer og former som kunne hjelpe meg til å "skrive" en historie. Jeg elsker denne delen av prosessen :)

Jeg malte nå med malingen ufortynnet dvs. jeg brukte kun litt vann for å kunne smøre malingen mere utover. Her kan du også med fordel bruke Cobra Glazing Medium som gir god flyt i malingen. Jeg malte inntil figurene jeg fant og bevarte derved en god del av bakgrunnen som effekter i bildet. Når jeg brukte mye vann som da jeg lot fargene renne merket jeg at fargene var ganske matte når de tørket. Men nå med tykkere strøk tørket den med en fin semiblank overflate og fin glans, fargene var klare og skinnende.



Jeg håper dette fristet deg til å prøve den vannløslige oljemalingen Cobra. Jeg vil iallefall anbefale deg sterkt at du tester den ut. Den er drøy og fantastisk smidig å male med. Og sist men ikke minst slipper du å bruke white sprit eller terpentin. Kun vann både til maling og rensing av pensler. At det er en fordel både for deg som maler og miljøet trenger jeg vel ikke minne deg på :) Du kan også lese mer om Cobra på websidene til produsenten: http://www.talens.com/en-us/brands/cobra/

Lykke til

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar