onsdag 7. desember 2011

Pastel portrætter - PanPastel m.m.

Tørpasteller / pastelkridt er et tegne/malemedie som i England og USA har stor popularitet. I Danmark og Norge er interessen på vej op.

I modsætning til akryl og oliemaling blandes farverne ikke på paletten inden påføring, men direkte på tegne/male overfladen. Det er et medie som indbyder både til spontanitet og længerevarende studier.
Mediets klare lysende farver tiltalte Edgar Degas og kredsen rundt ham ( Impressionisterne ) i sidste halvdel af 1800 tallet. I modsætning til oliemalerier som gulner, så beholder disse værker deres farvekraft.

Jeg har arbejdet med tørpasteller fra Koh-I-Noor i en årrække …. både de hårde og soft pastellerne. Til portrætter har jeg mest brugt Toison D'Or serien ….. de ses herunder i en hjemmelavet kasse. Sammen med dem har jeg haft glæde af pastelblyanterne som er fremragende til detajlearbejde.

Pasteller har ikke bindemiddel, derfor er det nødvendigt at bruge papir som har en ru overflade. Mit foretrukne papir er Fabriano Tiziano - i 50 x 65 cm ( det kan også købes i A4 og A3 størrelse :-) Det er syrefrit og findes i mange farver. Overfladen her en behagelig struktur som passer fint til pastelarbejder og kultegninger.

Ref. foto  i A4 størrelse printet på fotopapir, konturstreger og begyndende farvelægning ...


... her udsnit af det færdige billede ..... 

Jeg starter med at tegne motivet op med - enten med pastelkridt ( på tegninger fra A3 og større ), eller med en pastelblyant ( på tegninger mindre end A2 ). Med let hånd markerer jeg placeringen af øjne, bryn, næsebor, mundens begrænsning inkl over og underlæbe, en let konturstreg til markering af hovedets form, antydning af hår, og ved ældre mennesker markering af rynker i pande, rundt øjne, næse og mund.

Næste skridt er farverne. Lidt efter humør og mutiv starter jeg enten med skyggeområder, eller med de lyse områder. I starten lægges farverne på med siden af farvestiften, undervejs markeres detaljer med kanten/spidsen og ind imellem jævnes/blandes farveovergange med fingrene.

 .... Koh - I - Noor på Fabriano Tiziano 50 x 65 cm

På nogle værker indgår papirets farve som en vigtig del af motivet … som her i et kunstnerportræt TC, eller herunder … Cuba the Boxer

Cuba the Boxer - pastelblyanter

 
 Hvis der er problemer med videoen - prøv denne link

PanPastels er en ny form for pasteller som jeg indtil fornylig kun kendte fra YouTube og et par amerikanske Pastelmagasiner.

Mit første møde med PanPastels var en landskabspakke med 20 farver, som jeg fik lov at låne af HobbyHimmelen i Kristiansand.
På trods af at det var en "landskabspakke" valgte jeg at lave et portræt. En hurtig gennemgang af farverne i pakken gjorde, at jeg med det samme købte en Paynes grey extra dark og en mørkegrøn, da jeg var nervøs for ikke at kunne arbejde dybt nok ned i skyggepartierne med det farvevalg der lå i landsskabspakken.
Udgangspunktet for portrættet er et foto - plukket ud af en serie, taget til formålet.
Motivet blev først tegnet ganske løst op på papiret ( Fabriano Tiziano ) ... med en PanPastel malekniv, inden farverne blev lagt på med maleknivene og div svampe ( PanPastel har en serie med svamper som kalles Sofft).

Sammenlignet med mine tørpasteller og pastelblyanter var det en speciel oplevelse. Fornemmelsen af et tegnemedie er væk. Dette opleves som maling i "tør" form. Maling man kan gå til og fra uden at tænke på om det størkner på paletten, og i forhold til soft pastels og pastelblyanterne, så støver PanPastel meget mindre, og støvet er "fedtet", det lægger sig på paletten mellem farverne og har ikke tendens til fordele sig rundt i hele værkstedet.

Med PanPastels påføres farverne med svampe - min datter fortæller at det ligner svampe man bruger til sminke, bare i meget bedre kvaliet.

Der er to typer maleværktøj:

Maleknive med skumgummispids i flere forskellige former. Disse oplever jeg som var det pensler og ikke farvestifter, en meget spændende og intuitiv oplevelse at male med disse malerknive.

Skumgummisvampe i forskellige former og størrelse bruges både til at dække større flader med farve og til malerarbejde undervejs i processen. Skægdetaljerne i portrættet er udført med den rektangulære malerkniv og en trekantet spids svamp. Faktisk oplevede jeg svampen som det mest effektive.
Et udvalg af svampe og "maleknive"

Undervejs i processen har jeg fikseret dele af tegningen. Her oplever jeg en forskel i forhold til de fleste pastelstifter. Når fixativet var tørt kunne man ikke se mærkbar forandring i maleriet. Normalt mister pastelarbejder kontrast og bliver mørkere og "flade" efter en tur med fixativ … det sker ikke med PanPastels.

I fabrikantens beskrivelse nævnes at PanPastel ikke støver, men prøv at se på starten af min video ( og alle klip undervejs ) med nærbillede af farverne ….. de støver !!! Men det er et "fedtet" støv. Det "flyver ikke rundt" i mit tegneværksted, men lægger sig mellem farverne …. og i hylden på staffeliet under mit portræt.

Den store forandring er at min fingre ikke får samme farve som portrættet …. når jeg bruger malerknivene …. men ved intensivt brug af svampene, da er der lige så meget farve på fingrene som på malerie …… uden at det dog betyder noget for mig.

Totalt har det været en meget spændende oplevelse at lave et portræt med disse farver …. En stor tak til Jørn Ivar fra HobbyHimmelen som gav mig mulighed for at teste disse farver :-) ( og lagde ansigt til portrættet ).

Det vil glæde mig at få spørgsmål eller kommentarer til videoen, portrættet og selvfølgelig min oplevelse af PanPastels …..

Og helt til slut….. kort om mig selv:
Navnet er Peter Bjørn Nielsen, dansk ( men det ved alle der har læst alle de mange ord herover,vårgang 1951, har tegnet og malet i en del år ... jeg oplever det afslappende, næsten meditativt at fordybe mig i tegne/maleprocessen. 

…. værker fra de seneste år kan ses på min hjemmeside

6 kommentarer:

  1. veldig interessant og spennende innlegg! Må si at kvaliteten på ditt første PanPastelprosjekt er svært høyt!!
    Gleder oss til å se fortsettelsen på dette!

    SvarSlett
  2. ... takker :-)

    Næste indlæg tager udgangspunkt i Life Drawing / tegning efter aktmodel.
    Der kommer lidt om akt tegning / croquistegning og en video med glimt fra en ca 3 timer lang tegneproces.

    .... alt sammen med pasteller som tegne/malemedie

    SvarSlett
  3. Utrolig flotte portretter. Herlig teknikk.

    SvarSlett
  4. ...... gleder mig at du liker malerierne :-)

    SvarSlett
  5. FLOTT artikkel! :) OG kjempestilig portrett av Jørn Ivar fra HobbyHimmelen! :D

    SvarSlett
  6. Hyggeligt at du kan kende ham på portrettet :-)

    SvarSlett