fredag 25. november 2011

Plakatprosjekt: Emmigrering gjennom Mexico

Mitt navn er Cathinke, og jeg er designstudent ved Kunsthøyskolen i Bergen. For en ukes tid siden hadde jeg i oppgave å lage en plakat. Til plakatens bakgrunn valgte jeg å lage en full illustrasjon med tusjene Touch Twin Markers.

Siden oppgaven hadde emmigrering igjennom Mexico som tema, har jeg valgt følgende farger; 25 Salmon Pink, 84 Pastel Violet, 11 Carmine, 2 Old Red, 98 Chestnut Brown, 67 Pastel Blue, 76 Sky Blue, 68 Turquoise Blue, 69 Prussian Blue, 120 Black, 46 Vivid Green, 50 Forest Green, WG 0.5, CG1, CG3, CG7 og 0 Colorless Blender.

Papiret er av sorten A4 Fabriano Tecnico 6 ( 240g ). Dette papiret er veldig greit å bruke for tusjer fordi det er så glatt og sliter mindre på tusjene, i tillegg til at det er en del tykkere og holder på mer farge enn marker pads som har tynne ark. Tecnico-arket er ikke 'bleed proof' så jeg anbefaler å bruke et ark under som er det.


Her har jeg målt opp 20x28cm av arket fordi jeg måtte forstørre illustrasjonen 2,5 ganger for at det skulle bli nøyaktig 50x70cm senere i prossesen.


Ikke vær redd for streker. De kan man enkelt gjevne ut ved å bruke flere strøk mens det enda er vått.



Siden alkoholbaserte tusjer er gjennomsiktige og ikke dekkende jobber man som regel alltid fra lyst til mørkt. En god måte for å få en jevn overgang til en mørkere farge er ved å smitte over pigment fra den mørkere tusjen over til den lyse. Ofte refferert til som "kissing technique".


Her har jeg gått fra 11 Carmine, 2 Old Red til 98 Chestnut Brown ved bruk av "kissing".

Jeg benytter meg av samme teknikk på den grønne delen av illustrasjonen. Om man ønsker en farge til å blandes ut til ingenting så bruker man en 0 Colorless Blender med den ønskelige fargen applikert. Anbefaler å gå over med fargen etterpå fordi blenderen tynner ut pigmentet betraktelig.
I tillegg kan man bruke blenderen til å "viske" bort farge om man gjorde noe feil.




Siden det røde ble lagt på har jeg lagt ned 46 Vivid Green med 0 Colorless Blender, 50 Forest Green og et lag med WG 0.5 på flaten i mellom for å jevne ut det grønne og det røde. Og 25 Salmon Pink på huden til jenta.

 

Som jeg skrev tidligere så jobber man vanligvis fra lyst til mørkt og for å få en jevn overgang kunne man bruke "kissing technique". Man kan også begynne med de mørke og legge lysere farger over. Kanten på de mørke flatene blir litt mykere etterhvert som man jobber med fargene over.
Her har jeg begynt med CG7 og lagt 76 Sky Blue over håret.


I alle fargeovergangene har jeg benyttet meg av "kissing". Det går fra 11 Carmine, 84 Pastel Violet til 67 Pastel Blue. Jeg har brukt 76 Sky Blue i skyggene for å forsterke dem litt ekstra og litt 68 Turquoise Blue her og der for å lage en glødenede effekt. Jeg gikk over huden til jenta med CG1 før jeg la over 76 Sky Blue, for å unngå at huden ble grønn.


Nattehimmelen består av 69 Prussian Blue og 120 Black. Samme teknikk ble anvendt her som i den røde delen; "kissing".

Takk for meg c;

-Cathinke

1 kommentar:

  1. Hei Cathinke Dette var en kjempe fin måte å vise frem bruken av Twin Tusjene og så flink å forklare :-) Jeg er stolt av deg

    SvarSlett