lørdag 17. november 2012

Nålefilting for liten og stor

Nålefiltet kjøttmeis


Nålefilting er en morsom hobby som lett gjør deg hekta :) Alle kan nålefilte og det er et koselig arbeid i kalde og mørke vinterkvelder både for liten og stor. For de minste kan det være greit å begynne med "flatfilting" og gjerne i en kakeform som vist her på bildet under.

Nålefiltet hjerte og rev.


Tips og teknikker

Det finnes flere forskjellige filtenåler. Du bør ha en fin, en middels og en grov nål. Det kan være lurt å merke nålen med maling eller neglelakk i forskjellige farger så du skiller de fra hverandre. På nålen er det mothaker som gjør at hver gang du stikker nålen ned i ullen drar den ullen med seg og filter den sammen. Etter gjentatte stikk vil ullen filte seg mer og mer sammen. Til større arbeid lønner det seg å bruke en filteholder med flere nåler.Den grove nålen bruker jeg først for å filte sammen ulla til en fast form. Så går jeg over til den som er middels når jeg skal begynne med å sette sammen delene og jobbe på overflaten. Til slutt bruker jeg den fine nålen til overflaten og detaljer siden den ikke etterlater seg noe særlig hullmerker. Et annet tips er også til slutt å stikke nålen sidelengs og så vidt ned i ullen, da vil du få en fin og jevn overflate.

Du må ha en "filteplate". Stikk nålen rett opp og ned og bøy den ikke når den står i arbeidet, den vil da bøyes eller knekkes og er ubrukelig. Stikk ikke så langt ned i platen at du går gjennom den og ned i bordet. Med litt trening vil du se at du ikke trenger å stikke så dypt. Snu og vend på arbeidet etterhvert som det begynnet å anta en fast form.

Det du trenger for å komme igang er:

Filtenåler, kardet ull, filteplate.

Jeg håper du ble litt fristet til å komme i gang. Jeg vil komme med flere fremgangsmåter i forskjellig vanskelighetsgrader på div. figurer etter hvert. Akkurat nå har jeg satt elevene mine i kulturskolen i gang med et prosjekt hvor de skal lage et flatt arbeid som er et fuglehus og en norsk fugl som er et 3 dimensjonalt arbeid. Bilder kommer senere til inspirasjon for dere. Om du har spørsmål el kommentarer vil jeg prøve å svare deg så godt jeg kan.

Lykke til!

Med kreativ hilsen Mariann S Sæbjørnsen



4 kommentarer:

  1. Takker for tips og råd. Nydelige figurer :-)

    SvarSlett
  2. Det der er kjempe gøy! :D Gjort det mye før, laget noen søte sauer :)

    (det hadde forresten vært greit om dere åpnet til at man kunne ha navn/hjemmeside og kommentere med, på den måten kan man kommentere selv om man ikke har blogspot, wordpress eller googlekonto) :)

    - Arevya at Arevya.blogg.no

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Arevya,

      Takk for koselig kommentar og innspill på hvem som kan kommentere. Nå har vi åpnet for at hvem som helst kan gjøre det!

      Ha en fin dag :-)

      Slett
  3. Så naturtro og fin kjøttmeis! Og takk for gode tips og fine forklaringer;)

    SvarSlett