torsdag 20. mars 2014

Cobra vannløselig oljemaling - Del 2

Hva kan jeg male Cobra vannløslig oljemaling på?
Kan jeg for eksempel male på papir?


Til tross for det faktum at denne oljemaling kan tynnes med vann, må malingen ikke betraktes som en vannbasert maling, - dette er en ren oljemaling. Som tilfellet er med tradisjonell oljemaling , må det du maler på først grunnes/primes,- papir også. Grunn papiret med gesso først. (2 lag) Gesso fra Talens 1001 er en god universal primer basert på ren akryl harpiks. Jeg anbefaler også at det brukes minst 300gr akvarellpapir. Det er forøvrig mange lerreter og maleplater tilgjengelig som allerede er grunnet med en primer. Personlig liker jeg best å male på lerret, men det er en smakssak.


Hva er den beste måten å blande Cobra oljefarger med vann på?

Blander du malingen med litt vann vil malingen bli litt tynnere/mer gjennomsiktig og du kan på den måten oppnå akvarelleffekt og lasurer. Denne gjennomsiktigheten avhenger selvsagt av mengden av vann og hvor mye maling som anvendes. Du vil merke at du må jobbe litt ekstra for å blande vann og maling sammen i forhold til tradisjonell oljemaling, men jeg oppnår best og raskest resultat ved å bruke en malekniv når jeg blander.

Til fortynning av malingen i stedet for vann, kan det også brukes Cobra Painting Medium 091. Det gjør malingen smidigere, fetere samt at både glansen og holdbarheten på fargefilmen økes. Tørketiden vil ikke påvirkes av dette. For å få bedre fargeflyt og oppnå laseringer brukes Cobra Glazing Medium 092 Dette mediet kan også tynnes med vann. Brukes kun i de siste fargelagene.

Det oppnås lysende , gjennomsiktige glasurer ved hjelp av disse mediene.


Mvh Mariann S Sæbjørnsen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar