torsdag 26. januar 2012

Hvordan komme i gang med å tegne

Alle kjenner vel til følelsen av å bli inspirert - så inspirert at man får lyst til å tegne. Men så aner du ikke hvor du skal begynne. Det er så mye utstyr å velge i. Hva om man bruker en haug med penger på utstyr som ikke er rett? Og hva betyr alle de forskjellige bokstavene på blyantene? Fortvil ikke; I denne guiden skal jeg prøve å veilede dere til hva dere trenger om dere vil begynne å tegne med gråblyant. Da tar jeg mest utgangspunkt i hva jeg selv har erfart og hva som trengs for å tegne portretter, landskapsbilder etc.


Det er sant at det er en jungel av utstyr å velge i, men den gode nyheten er at man ikke trenger så alt for mye for å tegne. Det kan være fristende å kjøpe masse produkter - spesielt om du ikke er helt sikker på hva du skal kjøpe. Men som jeg pleier å si, så er det ikke noe vits i å ha masse utstyr som man ikke aner hvordan man bruker det uansett. Når du har tegnet en stund og føler at du vil kjøpe mer utstyr - så kan du ta det derifra.

Blyanter:
For å begynne å tegne så trenger du såklart blyanter. Det er veldig mange forskjellige blyanter å velge i, men for å vite hva du skal se etter så må du først se på hva slags hardhetsgrad som er i boksen du kjøper/eller de individuelle blyantene. HB, 5B, 7H, 2H... Men hva betyr nå egentlig alle disse bokstavene? Det virker litt komplisert, men det er ganske enkelt. Det er en 'fargeskala'/hardhetsskala, bare at det går i gråtoner. (Her låner jeg en fin oversikt fra www.wikipedia.no)

9H8H7H6H5H4H3H2HHFHBB2B3B4B5B6B7B8B9B
HardestMediumMykest

9H er den hardeste/lyseste og 9B er den bløteste/mørkeste/mest porøse. HB er den vanligste blyanten, som blir brukt til å skrive med- spesielt i skolen. Jeg synes HB fungerer godt som en skisseblyant, men den er ikke så veldig bra til å lage en hel tegning med om du har lyst til å utvikle teknikkferdighetene dine. Da kan det være lurt å bruke litt forskjellige valører.

Jeg vil anbefale deg å begynne å tegne med blyantene rundt HB. Da er ikke blyantene for mørke og enkle å viske ut om man skulle gjøre noe feil. Så ikke begynn å tegn med 8B, men ta den tiden du trenger til du tør å bruke de mørkeste blyantene - det er noe jeg tror kommer naturlig når man har blitt komfortabel med blyantene.

For noen år siden så var det ikke like mye kontraster i tegningene mine som det er nå. Jeg brukte for det meste 3B til 3H, men nå bruker jeg for det meste 8B til 2H. Jeg vil kanskje anbefale en hver nybegynner i tegning å kjøpe et sett med blyanter. Et sett som jeg vil anbefale dere er Koh-i-noor Blyantsett 1912 (8B-2H). Der har du alle blyantene som du trenger for å begynne å tegne.

 

Men hvorfor trenger man så mange forskjellige blyanter til å tegne? Det har mye å gjøre med å få skygger til å gli naturlig med lyset. Her skal jeg vise dere en tegning som jeg har tegnet, så forstår du nok hva jeg mener med å la ting 'gli inn i hverandre'. Jeg er opptatt av at ting jeg tegner skal se realistisk ut - men det er jo opp til en hver hva man vil gjøre. Jeg tegner i flere lag. Det vil si at jeg foreksempel først tegner med 2H på tegningen, så tegner jeg kanskje flere ganger over det samme området med samme blyanten, før jeg bruker HB - gjør det samme og velger mørkere og mørkere blyanter. Realistisk tegning har mye med å gjøre med å forstå hvordan vei lys/skygge kommer fra og å lære anatomi/eller hvordan form ting har. Selv om man tegner i 2D, så visualiserer jeg gjerne motivet for meg i 3D i mitt eget hode.

Papir:
Papir er en ting som kan være veldig vanskelig å bli fornøyd med og du vil bli overrasket over hvor mye papirtype har å si for resultatet og av selve opplevelsen når en tegner. Jeg er ekstremt kresen på papir. Nå er det ikke så vanskelig for meg å finne papir, for jeg kjenner bare på arkene og da kan jeg si om de passer for meg. Men i starten hadde jeg store problemer med å finne meg ark som passet til tegning. Noen ark var for tynne, noen var for tykke, noen for fulle av tekstur og noen var beregnet på tusj-tegning. Nå har jeg flere typer ark som jeg liker å tegne på. Neste gang du går i en kunstbutikk, så kan du forsiktig(!) kjenne på kanten av arket på hvordan arket føles i mellom fingrene dine. Du vil snart oppdage forskjellen mellom akvarellpapir, oljemalingspapir, papir for tusj osv.

Størrelse på arket er også noe å tenke på når du skal tegne. Jeg liker å tegne med A3-ark, for da blir bildene i en fin størrelse.  Fabriano Accademia Drawing Spiral A3 er en veldig fin tegneblokk som funker fint til å tegne på.


Viskelær:
Et tegneviskelær er noe helt annet enn et 'skoleviskelær', som lager masse gris på papiret. Et ideelt viskelær skal etter min mening ikke lage merker på papiret, ikke lage fettmerker på papiret, ikke grise masse så man mister pusten av å blåse vekk viskelær-rester og ikke være farget. Det finnes viskelær som er i forskjellige farger og etter min erfaring, så kan det komme merker over på papiret.
Jeg liker å bruke knetgummi til tegning. Knetgummi ser slik ut;


Jeg er også glad i å bruke viskelærpenner, fordi man kan viske på mindre områder.
Ellers så finnes det mange bra viskelær som er faste i formen også. Men her har faktisk pris en del å si på kvalitet. Ikke tro at alle viskelær er like. Mange kan falle i den fella at de kjøper det billigste viskelæret fordi de 'allerede har brukt så mye penger på annet tegneutstyr', men viskelær er kjempeviktig! Så kjøp viskelær hos en kunstforretning, ikke på billigvarebutikker.

Annet utstyr som kan være gjevt å ha:
Jeg liker å bruke noe som kalles for tegnestubb når jeg tegner. Du kan 'gni' i sammen tegningen din slik at det ser mer realistisk ut. Det er mange som lurer på hvordan man kvesser disse og det er egentlig ganske enkelt. Du gnir dem mot sandpapir. Under ser du et bilde av tegnestubber. Det er de som enda er i forseglingen sin. Og ved siden av ser du sandpapir! Jeg har også et par trykkblyanter (minepenner) som er flotte å tegne med - og knetgummi. Det kan også være en ide å gå til anskaffelse av et tegnebrett, så du har noe å legge arkene på mens du tegner.


Jeg håper dette kan være til hjelp for deg om du skal begynne å tegne og er usikker på hva du skal kjøpe. Om det er noe du lurer på, så spør i vei. Og masse lykke til.

- Camilla Rose

13 kommentarer:

  1. Supert bra innlegg som jeg har lengtet etter.For her var det masse tips som jeg vil prøve å få tak i etter vært.
    Det øyet så da heeeeelt ekte ut!

    Venlig Hilsen
    Eva Helen

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott! Det var koselig å høre. Takk skal du ha :)

      Smil,
      Camilla Rose

      Slett
  2. Herlig land så flink du er til å tegne!!!

    Veldig bra innlegg!
    Skal bokmerke siden sånn at jeg kan lese den på nytt når/hvis tegnefeberen kommer. :)

    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  3. Hvor får du tak i slik utstyr?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg lurer på det samme!

      Slett
    2. Du kan kjøpe det her!
      De har også butikk i pilestredet 27

      https://www.tegne.no/produkt/koh-i-noor-blyantsett-1912-8b-2h/

      Slett