torsdag 6. august 2015

En miniatyrhage.

Hele sommeren suser jeg rundt i hagen uten mål og mening. Jeg hygger meg mer enn jeg gjør nytte, og mister fort interessen for luking og klipping. Grønnsakene er ikke noe å skryte av, og staudebedet er kaos. Det siste prosjektet, som gjorde at plenklippingen ble utsatt et par dager, er en liten alvehage.


Jeg støpte et stort fat i betong. Her måkte jeg opp jord i den fasongen jeg ville ha, og la plast over. Så dekket jeg hele med et tykt lag betong. Jeg lagde et hull i midten for drenering.


Fatet ble fylt med grus i bunn og jord på toppen.


Jeg lagde et lite hus av stener fra gårdsplassen. Stenene er murt opp rundt en firkantet blomsterpotte. Taket er små barkbiter som overlapper hverandre oppover.


Døren er laget av Cernit inne i en treramme. Håndtaket er en ståltrådbit som ble satt i før Cerniten ble herdet i stekeovnen.


Vinduet er fire trebiter limt sammen med limpistol.


Når huset var plassert på en liten topp var det bare å fylle ut resten av fatet. Jeg brukte stener og mose.


Foran huset ble det en liten sti av grus, og en liten dam nederst i bakken.


Bak huset ble det plass til et lite gjerde, og det laget jeg av trebiter knytt sammen med vikletråd.


Foran gjerdet satte jeg en liten hagekrakk. Jeg klarer aldri å motstå disse miniatyrene når jeg finner dem i butikken. Denne her kostet 30,- kroner, og selges av Global Hobby og Kunsts forhandlere.


Helt i bakkant av fatet plantet jeg noen høye planter, blåbærlyng og en liten gran. Takløk og små stauder fikk plass innimellom mosen.



Den tykkeste mosen jeg har lagt på holder seg så fuktig hele tiden at jeg kan stikke avskårne småblomster ned i den, og da holder de seg i en uke.


Slike små hager er morsomt å lage sammen med barn, og de kan gi timesvis med lek etterpå. Og for meg også, jeg har tenkt med ut for å lage et tørkestativ bak det lille huset. Og en liten brygge. Og små sopp av knappenåler. Og huset har jo ikke pipe.  Og....

Plenklippingen kan vente en dag til :)




Sissel :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar