torsdag 23. april 2015

Zentangle? Jeg?

Synes du det ser vanskelig ut med Zentangle, at det bare er for de som "kan å tegne"?

Drodling høres litt mindre skremmende ut og er egentlig noe jeg tror vi alle gjør fra tid til annen. Når vi sitter i telefonen, på et seminar osv, og har en penn og et stykke papir foran oss og lar tankene og pennen vandre.


Jeg har "alltid" drodlet, men ikke alltid til andres glede dessverre. I "gamle dager" da telefonen hang fast i en ledning i veggen var det også in med mønstrede tapeter. Flotte medaljonger med snirklemønster. Så mens skravla gikk tegnet jeg, til mine foreldres store fortvilelse, - på tapeten. Jeg ba tynt om unnskyldning da det ble oppdaget, og da min far skiftet tapeten lovet jeg at jeg aaaaldri skulle gjøre det igjen, noe som holdt til neste telefonsamtale. Jeg kunne bare ikke la være, og til mitt eget forsvar må jeg si at jeg gjorde det helt ubevisst. Skriveblokker som ble lagt på telefonbordet avhjalp litt men siden drodlingen ble gjort ubevisst vandret ofte pennen likevel på tapeten.....

Mine foreldre ga opp og avventet til jeg flyttet ut med å tapetsere om igjen. ;)

Enkle øvelser kan være som denne under her:

Jeg har klippet ut en mal på 4,5 X 4,5 cm i tynn kartong. Så tegner jeg rundt den slik at jeg får en tom "boks". Det neste steget er å dra linjer på kryss og tvers inne i boksen. Linjene trenger ikke være buede som mine, men akkurat slik du vil selv. Det er ikke noen rett eller gal måte å gjøre dette på.


Så begynner jeg å fylle inn mønster. Bruk fantasien og lek deg. Jeg vil i senere innlegg gi deg flere eksempler på mønsterbygging.


I en serie fremover vil jeg vise litt bilder for inspirasjon, teknikker og gi anbefalinger om materialer med mere. Så om du sier at dette kan du ikke, så tror jeg ikke på det.

Kan du tegne en linje så kan du tegne og drodle.

Bare prøv så skal du se :)

Materialer jeg bruker, og anbefaler er:
Sakura Pigma tusj - den er vannfast, permanent og lysekte og finnes i mange forskjellige tykkelser på spissen.
Du bør også ha en som er tykkere til å fylle ut større felt eller til å lage tykkere streker med. Til dette bruker jeg Sakura Pigma Graphic 1.





Med kreativ hilsen Mariann S

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar