torsdag 3. juli 2014

Magnettavle

En praktisk magnettavle har jeg vært på utkikk etter en stund, men ingen falt i smak av de jeg har funnet. Nå har jeg imidlertid laget meg en - og den ble akkurat slik jeg håpet på!


Jeg var litt spent da jeg testet ut idéen, og veldig glad da det gikk bra! Det jeg har gjort er å male en maleplate (50x70 cm) med Marabu magnetmaling. Maleplatene er harde, og enkle å male.


Jeg brukte en hel boks (225ml) med magnetmaling, noe som tilsvarte 4 strøk. Underveis, rørte jeg rundt i boksen ofte slik at metallsponene ikke sank ned på bunnen. Poenget er jo å få de på maleplaten ...


På det første strøket brukte jeg pensel, men jeg synes det var vanskelig å få til jevne strøk, så på de etterfølgende lagene brukte jeg svamprulle. Ikke bare ble det jevnt, men det gikk raskere å male.


Malingslagene tørket mellom hvert strøk, og hele maleprosessen fra start til slutt, inkludert tørking tok 3 timer.


Når alt var ferdig malt, la jeg maleplaten bort for å få tørket skikkelig i noen dager. Marabu sin magnetmaling er skikkelig matt og fin, ferdig tørket. Og den er litt kornete i overflaten. På grunn av disse kornene, er det behov for sterke magneter.


De fleste magnetene jeg hadde fra før ble litt for svake, men ved å fjerne gammel magnet og lime på ny supermagnet - funker de fin fint!


Jeg gikk til anskaffelse av en ramme som hadde samme innermål som maleplaten. I mitt tilfelle, 50x70 cm. Jeg fjernet glasset fra rammen, og satte inn maleplaten. Bakplaten på bildet passet da bak, slik at det var mulig å få festet bakplaten til rammen.

Ble den ikke fin?!?

Materialer jeg har brukt:
Maleplate
Magnetmaling
Pensel
Svamprulle
Supermagnet
Ramme

Til neste gang - ta vare på deg selv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar