onsdag 26. mars 2014

Såpe med kaffe og nykvernet pepper

Ja du leste riktig! Her har vi brukt kaffe i såpemassen ... og honning, fersk sitron, nykvernet pepper og kakao.


Da Tuva og jeg laget såper i forrige uke, ble jeg litt inspirert til å teste ut såpemassen med vanlige husholdningprodukter. Så jeg søkte litt rundt på nettet og fant ut at det er utrolig mye som kan blandes i en såpe. Det forrige innlegget kan du lese her

Kaffe har mange god egenskap, og en av de er at den fjerner matlukt fra fingrene! Genialt å ha liggende på kjøkkenbenken, til bruk etter å ha kuttet opp løk og chilli for eksempel. Til 250 gr såpemasse brukte jeg 3 ts med finmalt kaffe. Kaffen rørte jeg forsiktig inn i den smeltede såpemassen. Når vi hadde fylt formene med såpe, strødde vi hele kaffebønner oppå, og disse bønnene presset vi forsiktig ned i massen. Såpen lukter himmelsk god, og jeg er glad for at jeg valgte favorittkaffebønnene mine!

Honning i såpen vil tilføre huden fuktighet, også lukter den veldig godt! På 250 gr såpemasse brukte vi ca 3 ts med honning. Honningen rørte vi forsiktig inn i den smeltede såpemassen. Honningen gir en mild lukt av søt honning.

Her er vidundersåpen, skal jeg tro på alt som sies om sitronen! Den renser uren hud, og hjelper trist og grå vinterhud til å skinne. På 250 gr smeltet såpemasse, brukte vi sitronsaften (silet) til 1 sitron. Vi brukte også et rivjern til å få skallbiter oppi massen. For å få frem ekstra den gode sitronduften, tilsatte vi noen dråper med sitronsåpeduft. Denne såpen ble ikke så hard som de andre såpene på grunn av sitronsaften, men den gir nydelig lukt ved bruk.

I følge forskjellige kjærringråd jeg har kommet over, skal pepper i såpen gjøre huden yngre, samt fjerne urenheter. Om det stemmer vet jeg ikke, men pepper i såpen gir en veldig god lukt i alle fall. Også ble den litt stilig synes jeg. Jeg tok pepperkvernen over den smeltede såpemassen (250 gr), og kvernet til vi synes det så passe ut. Etter at såpemassen er over i formene, rørte vi forsiktig i formene til såpemassen begynte å stivne. Da slapp vi at krydderet sank til bunns.

Kakao - kan det gi noe annet en en såpe med veldig god lukt? Vel, noen mener at kakao vil få huden til å bli mykere og glattere. Spennende! På 250 gr smeltet såpemasse, brukte vi 2 ts siktet kakopulver som vi rørte forsiktig inn i massen. Hell forsiktig såpemassen over i formene, og unngå bruk av bunnfallet.


Denne glyserinsåpen er egnet for rengjøring av både hender, kropp og ansikt.

Advarsel! 
Smeltet såpemasse kan være veldig varmt. Får du noe på deg, så kjøl ned straks med kaldt vann. La ikke barn få smelte såpe alene.

Materialer vi har brukt:
Såpemasse - klar
Såpeduft
Muffinsformer

Til neste gang - ta vare på deg selv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar