mandag 9. desember 2013

Pakkelapper laget av leire


Endelig kan jeg begynne å pakke inn julegaver! Årets pakkelapper er ferdiglaget og ser slik ut; laget av leire!


Jeg har brukt Darwi classic lufttørkende leire. Den er kjempegod å arbeide med - passe myk og lett å kjevle ut. Når jeg hadde oppnådd den tykkelsen jeg ønsket, brukte jeg en liten blondeduk for å få frem mønsteret. Duken la jeg på leiren og så kjevlet jeg den nedi. Videre brukte jeg en pepperkakeform som hadde den formen og størrelsen jeg ønsket. En spisepinne ble brukt til å få til et lite hull. Når jeg tok den ferdig kjevlede lappen opp, ble den litt "deformert" - noe jeg ønsket. Perfekte sirkler ønsket jeg ikke.


Etter at alle pakkelappene hadde ligget til tørk i 1,5 døgn, var de klare for dekorering. (Tørketiden er avhengig av både tykkelsen på det du har laget, og fuktigheten i rommet det tørkes i. Det er smart å legge de over på en rist når de har tørket en del timer. Da gjennomtørker de raskere. Grunnen til veldig lang tørketid hos meg, var fordi jeg skulle dekke hele pakkelappen med lakk. Jeg ville være helt sikker på at alt var ordentlig gjennomtørket for jeg forseglet leiren med lakk.) På forsiden penslet jeg på decoupagelakk med gullglitter, for å få den blank og litt glitrende. På baksiden festet jeg en serviett med matt decoupagelakk. Når denne var tørket skrev jeg på teksten, for deretter pensle på nytt lag med decoupagelakk, denne gangen med gullglitter.


Som en siste liten detalj, brukte jeg stempelsegl for å feste fast hamptauet.

Materialer jeg har brukt:
Darwi classic - leire
Decoupage lakk - matt og glossy med gullglitter
Hamp
Sealing wax gun
Sealing wax
Sealing coin
-
Serviett
Kjevle
Blondeduk

Til neste gang - ta vare på deg selv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar