tirsdag 8. oktober 2013

Tegning - steg for steg!


Hvordan lage din egen kunst
Har du tomme rammer som aldri blir brukt til noe? Hva med å tegne et eget motiv som du kan ramme inn? Jeg har nemlig en hel del tomme rammer liggende både her og der, men jeg finner aldri det perfekte fotografiet til å ramme inn. Her om dagen bestemte jeg meg for å gjøre noe med dette! I dette innlegget skal jeg vise dere hvordan jeg tegnet et bilde spesielt til en ramme. Man kan bruke hvilken som helst teknikk for å gjøre dette. Foretrekker man å tegne med tusj eller bruke andre redskaper så spiller ikke det noen rolle. Her skal jeg vise hvordan jeg tok denne utfordringen.

Jeg fant fram en tegneblokk - Fabriano Accademia Sketch 120G i A3-størrelse


Mine trofaste blyanter fra Koh-i-noor. Det finnes mange fine sett med blyanter å velge i mellom. Settet på bildet under er blyantene jeg alltid bruker når jeg tegner. Jeg har også blitt veldig glad i mineholderen. Den er komfortabel å holde i når man tegner og det er enkelt å bytte til nye grafittminer. I tillegg så brukte jeg  tegnestubb og knetgummi. 


Jeg fant fram en ubrukt ramme. Så tok jeg ut glasset og la det på papiret. Deretter tegnet jeg forsiktig omrisset av glasset og gjorde meg klar til å tegne noe inni denne firkanten.


Jeg ville tegne noe som har med havet å gjøre, så jeg lette fram et bilde på nettet av en manet. Referansebilde kan du finne om du klikker her. Jeg skisserte først maneten inn i bildet mitt. Det som er viktigst å tenke på i starten er å passe på at størrelsen blir korrekt i forhold til firkanten. Jeg pleier å tegne på øyemål - men det finnes andre muligheter for å overføre et motiv til tegnearket.. Selv finner jeg det enklest å bruke øynene for å få korrekt størrelse, men det tror jeg er forskjellig fra person til person. Her har jeg brukt en 2H- blyant. Hvis du bruker en mykere blyant, så kan det bli vanskelig å viske bort. Derfor er det lurt å gå fra hardere blyanter til mykere blyanter etter hvert som tegningen utvikler seg.


Nå tar jeg meg litt bedre tid til å få størrelsen enda mer korrekt - og jeg fyller på med detaljer.  2H og HB.

 

Jeg bestemmer meg for å skape mer kontrast og finner frem en 2B-blyant. Her var jeg usikker på hvordan bakgrunnen skulle være. I utgangspunktet ville jeg ha en hvit bakgrunn med en "enkel" tegning - men siden jeg er perfeksjonist så ble det mer og mer avansert etterhvert. Jeg tenker at man kan gi seg når man er fornøyd. Tegningen kunne ha vært ferdig på skissestadiet om man ønsker det.


Her pirker jeg enda litt mer på detaljene. Jeg er veldig glad i å arbeide med konstraster! Det er mye enklere å få liv i et bilde om man bruker litt tid på å finne ut av hvor lys/skygge skal være. Tegnestubben' er veldig fin til små detaljer. For å få mykere overganger mellom blyantstrekene, så gnir man forsikig tegnestubben mot arket. Husk på å ikke være harhendt.  Her brukte jeg blyanter helt opp til 5B.


Plutselig begynte jeg intuitivt å tegne en bakgrunn. 2H-blyant ble brukt over bakgrunnen. 


Så gned jeg forsiktig skyggene utover med tegnestubb. 


Her brukte jeg knetgummi for å skape mer liv i bakgrunnen. Først ville jeg at lyset skulle komme ned fra venstre side. Etterhvert ble bakgrunnen mørkere og mørkere.


Slik ble det endelige resultatet. Da jeg var ferdig med å tegne, klipte jeg ut bildet og rammet det inn.


Dette er en enkel metode som kan gi veldig kule resultater!


Synes du det er vanskelig å komme i gang med å tegne? Les et av mine tidligere innlegg om emnet. 
Bestemmer du deg for å prøve det samme vil jeg gjerne se resultatet ditt! Har du spørsmål så må du gjerne spørre i kommentarfeltet. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar