mandag 23. september 2013

PanPastels

... "malingen" man kan "tegne" med!

For noen dager siden dumpet en pakke PanPastels ned på mitt tegnebord. Jeg har haft settet med alle 80 farger i nesten 2 år …. og ofte gledet meg over de mange muligheter det ligger i dette medie, som befinner seg et sted mellom tegning og maling. Jeg pleier å beskrive det som “maling” i tørr form - som man kan tegne med !!!

PanPastel har med dette sett introdusert 6 nye farger, metallic. 4 varme farger gull ( 2x gull, bronse, kobber ), og 2 kalde ( Sølv, tinn).

Foto av PanPastel Metallic settet 0939
Dette innlegg inneholder:
Beskrivelse av forskellige PanPastel produkter,
W.I.P av to tegninger i form av en fotoserie og den ene av dem dessuten med en video som viser deler av prosessen.

Helt nederst i innlegget … etter videoen litt om Sofft verktøjet ...
Begge tegninger er laget på velourpapir med Sofft verktøj



Messing boks med lok fra mitt barndomshjem ( beregnet til oppbevaring av kaffe ) og en Bodum presskanne fra kjøkkenet.

Jeg satte dem opp på kjøkkenbordet motsatt et sydvendt vindu. Etter litt flytten frem og tilbagk bestemte jeg meg for oppstillingen på fotoet. Det som tiltaler meg er de kraftige refleksjoner av vinduer i både messingboksen og kaffekanne. Fargene i bordplaten og flisene reflekteres i de blanke overflater i begge metallgjenstander ….. det er med andre ord mange muligheter …. og utfordringer …..



Her er motivet tegnet opp med en lys pastelblyant ( herfra er alt tegnet med Sofft verktøj og PanPastels )



For å få riktig farge på flisene starter jeg med et lag 840.7 som er den nestlyseste Paynes Grey …. jeg brukte en av fingersvampene i begynnelsen og en malerkniv med firkantet spiss til resten ….. som avslutningslag på flisene fikk de et lag 807.8 den allerlyseste i Paynes Grey serien …. når jeg ikke velger hvit, er det fordi jeg ønsker en kald farge mot de varme/varmere farger i de to motivdele som står på bordet …



For å tilpasse kontrasten mellom flisene og de to bilde elementer foran, har jeg valgt å flisene til venstre skal fremstå lysest og de lengst til høyre litt mørkere. Flisene er bearbeidet ganske nøye med malekniven for at toneovergangene skulle bli helt som jeg ønsker …. Fugen mellom flisene er laget med kanten av en oval malerkniv med 840.1 Paynes Grey Extra Dark



Messingboksen har blank overflate og derfor reflekteres fargene fra omgivelserne i boksens overflate. Det er grønne, gule, orange, brune og rødbrune farger i overflaten, pluss enkelte gråblå toner ….. med en håndfull malerkniver …. en til hver farge …. er boksen roligt og veloverveiet fargelagt …. med nøye kontroll / sammenligning med boksens farger og refleksjoner. Alle 6 metallic farger er brukt i beskjedent omfang som nestsiste lag i de lysete områder … og punktvis i flere av høylyspunktene.



Til sist sjekkes tegningen opp mot motivet …. ennå engang ;-) og korreksjoner gjøres i nødvendigt omfang.

Neste tegning:



Motivet tiltaler meg, Anita har hatt solen i ryggen da hun tok bildet. Jeg har valgt å konvertere det fra dagslys til skumringstid med lav sol fra motsatt retning. Dette gir mulighet for utstrakt bruk av metallic fargene i større deler av motivet.



Planen er å fargelegge de 3 sverd primært med metallic fargene. Det viste seg, at velourpapiret “spiste” fargen fra fingersvampen …. derfor besluttede jeg, å legge en bunn med hvit farge på den ene side av sverdklingen, før det kom metallic på.



Metallic fargen legges på med malekniv ...



Bakgrunnen / himmelen males med fingersvampe ….



Halvveis gjennom bakgrunnen fargelegges resten av sverdene med metallicfarger og malerkniv …



Enkelte detaljer lages med den smale trekantede fingersvamp … og metallicfarger



Det ferdige foto …. sverdene er nesten 100% fargelagt med metallic fargene, med malerkniv og enkelte steder den smale spisse fingersvamp … i bakgrunnen er ikke brukt metallic farger … alt er påført med fingersvamper.

Her kan du se en video med tegneprosessen:



Sammen med utviklingen av PanPastels har man utviklet et praktisk påføringsverktøj. To serier med svamper …. ikke helt ulike dem man bruker til sminke.



Det er 4 forskjellig malerkniver med tilhørende svamper …



…. og 4 forskjellige fingersvamper og 3 litt større svamper



Alt sammen kan kjøpes i løse pakninger, men min anbefaling er at man i stedet kjøper en sortimentspakke og deretter supplerer etter behov



… her er pakken med alt hva man kan ønske seg sammen med PanPastels fargene



Det store Sofft-settet uten plastic ;-)



Her er resultatet av arbeidet med de to tegningene til dette blogginnlegg ….. snart vasker jeg det hele med med litt zalo i lunkent vann …. og i morgen er de klar til bruk igjen. De er fortsatt misfarget, men er i praksis så gode som nye. Alt etter hvilket tegneunderlag man arbeider på slites de litt efter litt …. spissene til malerknivene slites hurtigst.

Jeg arbeider en del på pastelmats som har en overflate som minner om meget fint sandpapir … det tar naturligvis hardt på svampene …. på pastelpapir holder de meget lengre ...

Jeg håper dette har vært informativt !

Skriv endelig dersom du har spørsmål omkring PanPastels, Sofft verktøj og praktisk bruk som tegne/malemedie!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar