tirsdag 4. juni 2013

Hvordan lage roser med Cernit

I dette innlegget skal jeg vise en enkel metode for å lage roser med Cernit. Roser er noe jeg bruker hele tiden i smykkene mine og i den kunsten jeg lager. Jeg tenker det kan være noe som flere har bruk for. Dette er en morsom teknikk for å lage en enkel rose. Selvsagt kan man gjøre det på andre måter, men for meg så går det kjempefort å lage roser på denne måten. Når du først lærer deg denne teknikken, så kan du lage en rose på et par minutter.

Størrelsen jeg har laget er omentrent like store som tuppen på pekefingeren min. Hvor store du vil lage dem, er opp til deg. Hvilken farge du vil bruke og hvilket merke innen Cernit, er også helt opp til deg selv. Jeg pleier å legge plastikk på bordet før jeg arbeidet med Cernit, for da slipper jeg å få hår på prosjektet mitt. Pass på å vaske hendene godt før du begynner å arbeide. Om du ikke er ren på fingrene, så vises det med en gang.


Slik lager du roser:
1. Rull litt Cernit i mellom fingrene dine til du får en passe jevn liten ball.
2. Strekk ballen ut så den blir lang. Jo mer du strekker, jo mindre blir blomsten.
3. Press modelleringsleira ut så den blir flat. Her kan du foreksempel legge litt plastikk over leira og presse ned med noe som er flatt. Du kan foreksempel bruke lokket til et syltetøyglass! Bare kreativiteten kan stoppe deg. Jo flatere og tynnere du presser leira, jo finere blir rosen. Denne formen skal vi bruke for å lage roseblader.
4.  Rull den ene kanten av den flate leira innover. Vi skal bygge opp blomsten vår fra midten av blomsten i en spiral-form. Rull så leira rundt det innerste punktet til du ikke har mer leire. For å få et mer realistisk preg kan du forsiktig bøye "rosebladene" utover mens du ruller. Dette er en teknikk som man får mer taket på etterhvert. Det som skjer når jeg gjør dette, er at man til slutt holder den nederste delen av blomsten mellom pekefinger og tommelen. Ikke bekymre deg over det enda. Du har i alle fall et godt tak på blomsten.
5. Hvis du synes det virker vanskelig å bøye rosebladene utover samtidig som du ruller blomsten, så kan du gjøre dette etterpå.
6. Det lønner seg å heller lage mindre baller (se steg. 1). Rosen ser mer realistisk ut om man har flere "lag" med roseblader. Plasser da den flate modelleringsleira rett over området der du festet enden på den forrige og gjenta steg 4.
7. Nå er rosen ferdig, men du har en hel masse leire i mellom pekefingeren og tommelen som ikke  kan brukes til noe.
8. Finn frem en saks og klipp av unyttig leire. Da kan du bare plassere rosen på stekebrettet med saksen og steke rosen.

9. Til slutt vil du få roser som ser ut som dette. Rosene er blitt stekt i ovnen på dette bildet.



La meg høre hvordan det går! Hvis det er noe du lurer på, så kan du spørre meg om du vil!

-  Camilla Rose

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar