fredag 14. juni 2013

Gjenbruk av hermetikk

Hermetikkbokser fins i mange forskjellige størrelser og former, og de er veldig anvendelige - også etter at de er tømt for innhold. Selv har jeg kontaktet et par spisesteder der de bruker hermetikk, og bedt de ta vare på boksene til meg. Genial måte å skaffe bokser med litt størrelse på. Det har sneket seg inn en potteskjuler i metall fra Ikea her også, da disse også egner seg godt til å dekorere på.


Disse boksene, enten de er dekorerte eller bare vasket rene, kan brukes til mye; blomsterpotteskjuler, penneholdere, kjøkkenredskapholder, kubbelysholder og vase ...


På noen bokser har jeg brukt decoupagelakk for å lime fast frimerker, glansbilder og mønsterark. Både glansbilder og mønsterark krever mer decoupagelakk enn serviett. Decoupagelakk ble også brukt for å feste på disse serviettene.


Andre bokser er blitt dekket med hamp i forskjellige tykkelser. Her har jeg brukt hobbylim. Noen bokser er dekorert med washitape. Her har jeg smurt litt ekstra lim under endene, slik at de ikke skulle løsne. En liten boks ble sprayet med akrylmaling. På den lave boksen er det først snurret hamp, deretter serviett med decoupagelakk.

Alle hermetikkboksene, og den ene potteskjuleren har fått ett ekstra lag med decoupagelakk på seg, og etter at alt var tørket sprayet jeg et lag med spraylakk på.

Spar miljøet, og bruk hermetikkboksen til noe, etter at du har brukt den! Del gjerne med oss!

Produkter jeg har brukt:
Marianne Design papirpakke A5, Journey
Decoupagelakk
Hamp/snor
Washitape
Glansbilder
Spraymaling
Spraylakk
Hobbylim
Frimerker

Til neste gang - ta vare på deg selv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar