torsdag 9. mai 2013

Perleskål i Hama

I dette huset tror jeg vi aldri kommer til å gå tom for Hamaperler. Det er en elsket aktivitet for den kommende 8-åringen, og har vært det i snart 5 år nå.

I dag bestemte vi oss for å lage noe annet enn figurer med perlene. Vi fylte en god del perler oppe i en ildfast form og satte den i ovnen. Resultatet ble en fargerik skål!


Fremgangsmåten er veldig enkel, og nesten alt kunne Tuva gjøre helt selv. Det eneste som krever litt voksenhjelp er å få de smeltede hamaperlene ut av formen, da dette er veldig varmt.


Vi startet med å finne frem alt det vi trengte; Hamaperler, ildfast form, matolje som tåler sterk varme og en pensel. Oljen ble helt oppe i formen og fordelt rikelig rundt. Noen never med perler ble sluppet nedi og fordelt godt. Tuva trykket ned perlene slik at de kun lå i et lag.

Når kunstneren var fornøyd med fordelingen av perler, både i plassering og farge, satte vi formen inn i en forvarmet ovn på 200 grader. Der stod den i 10 minutt. I frykt for vond lukt, satte vi opp kjøkkenvinduet og kjøkkenviften stod på fullt.


Da tiden var gått, bar jeg formen ut og plasserte den på hagebenken for avkjøling. Etter litt avkjøling begynte jeg å ta ut perleskålen fra formen. Her brukte jeg en skarp kniv for å løsne perlene fra formen. Det så litt skummelt ut da små plastbiter satt fast i formen, men dette forsvant med en gang jeg skylte den i varmt vann. Denne delen av prosjektet krever en voksen. Perlene er veldig varme.

Da skålen var ute av formen, satte jeg den ned på benken for å bli helt kald. Etter et drøyt kvarter var den klar til bruk. Det kommer ikke frem her, men det er brukt både selvlysende perler og glitterperler, i tillegg til vanlige perler.

Kunstneren erklærte at denne perleskålen passet perfekt til hennes neglelakker - og det har hun jo rett i.

Produkter jeg har brukt:
Hamaperler, midi: 52000xxx

Til neste gang - ta vare på deg selv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar