tirsdag 9. april 2013

Porselenstusjer er gøy!

Ordinære krus trylles om til personlige favoritter, takket være disse tusjene. Marabu sine porselenstusjer krever ikke noe etterarbeid. Det er bare å la det du har tegnet på stå å lufttørke (herde) i 3 døgn. Etter 3 døgn med herding tåler de å bli vasket i oppvaskmaskin.


Siden jeg ikke er veldig god på frihåndstegning, har jeg valgt å bruke overføringspapir for å få til et godt resultat. Jeg har på vanlig papir tegnet figuren jeg ønsker, og teksten. Så har jeg lagt overføringspapir mellom kruset og papiret, for deretter tegne over strekene og teksten påny. En svak strek vil sitte igjen på kruset når du fjerner overføringspapiret, og som vil gjøre det enkelt å tusje.


Hvis du skulle være uheldig med streken, er det ingen sak fjerne det du har gjort så fremt lakken ikke har stått og tørket i mange timer. Gni bort med fuktig papirhåndkle og tørk videre av med white spirit. Alternativt legg det i varmt såpevann og vask bort. Hvis det bare er noen småting du ønsker å fjerne, er det bare vente noen få minutt så lakken rekker å tørke litt. Deretter kan du skrape bort det du ønsker med en skarp kniv. Vær forsiktig så du ikke skader glasset eller porselenet.

Tusjene fins i 3 forskjellige tykkelser, i tillegg til kalligrafi og i 34 farger. Så her burde det være mulig å finne flere favoritter!

Materialer jeg har brukt:
Porselenskrus
Marabu Porcelain Painter - 010605xx
Overføringspapir - 31931095

Til neste gang - ta vare på deg selv!

2 kommentarer:

  1. eisann! Jeg har testet ut porselensmaling (ikke tusj).. Jeg vasket koppen godt og malte på motivet.. Dette gjorde jeg rundt jul. Har hatt den regelmessig i oppvaskemaskinen (det står at det er mulig å ha dem i maskin på 60C, jeg gjør det mest for å se varigheten på produktet med tanke på salg av kopper osv) Og nå flasser den litt her og der.. såvidt, men man kan se det.. Så er det noe jeg gjør galt?

    SvarSlett
  2. Jeg har en selv en kaffekopp med egen( ikke så fin ) tegning, malt med porselensmalingen. Denne vaskes regelmessing i oppvaskemaskin på økonomiprogram ( 40´). Det står at malingen tåler 40´i oppvask på glassene vi har med Marabu Porcelain, kan du dobbeltsjekke hva som står på din?
    Hvis man skal male kopper for salg vil vi uansett anbefale glassmaling som brennes på høy temperatur, da Marabu sin porselensmaling er en hobbymaling som ikke herder på samme måte som en "proff" glassmaling.

    SvarSlett