mandag 7. januar 2013

Tegning med grafitt fra Koh-I-Noor - Tegneskole del 1


Grafitt har i lange tider været det foretrukne tegnemediet for kunstnere, og nå ser det ut til at neste generasjon også er interessert ;-) ( vårt barnebarn Jonas .... ca. to år på tegningen over )

I dette innlegg tar jeg utgangspunkt i tegnematerialer fra det tsjekkiske firma Koh-I-Noor, en fabrikk med lange tradisjoner og papir fra FABRIANO

Dette innlegget består av 3 deler:
Skisser med stiftblyanter
Tegning med monolitter / cykloper ( massive grafittblyanter uten tre innfatning )
Tegning med klassiske blyanter .... et sett med 12 blyanter fra 8B - 2H

Til alle tre deler er det laget demonstrasjonstegninger på video.
Første video viser de 3 typer blyanter vi skal arbeide mer inngående med senere.


Som man ser i videoen over tegner jeg ofte med siden av stiften. Der er derfor viktig at spissen blir så lang som mulig ... derfor spisser jeg med kniv .... se video under


Den neste video handler om hvordan man med blyant kan lage forskjellige gråtoner .... altså gå fra helt sort til helt hvit.
Det er i hovedtrekk 3 forskjellige måter å gjøre dette på:
Skravering
Tegning med siden av blyantstiften .... med varierende trykk på blyanten
Den ene, den andre eller begge de ovenstående teknikker kombinert med tegnestub, q-tips, fingrene som verktøj til å gni grafitten inn i papiret så man får helt jevne overganger.

... alle tre arbeidsmetoder er vist med en simpel skisse av en terning i videoen under

..... under videoen skriver jeg litt mer om alle tre arbeidsmetoder ...


I klassisk tegning på kunstakademiet er det første metode som er mest brukt. Idealet er, at man til enhver tid skal kunne se de enkelt blyantstreker.

Man arbeider med skravering ... sirlige paralelle streker som kan varieres i tetthet og med trykket man legger på blyanten. 
Det arbeides også med krysskravering hvor man forandrer den vinkel man tegner i for hvert nye lag som tilføres.
 Strekenes retning «følger ofte formen» som lengdegradene på en globus, for på den måte å tydeliggjøre, at det er en kule og ikke en flat skive ....

Arbeid med siden av blyanten er en teknikk som ofte brukes i hurtige skisser ... kombinert med spissen av blyanten. Her kommer Koh-I-Noor stifteblyanten med 5,6 mm stiften til sin rett. Man kan utrolig fort dekke store flater samtidig med at spissen kan brukes til detaljer ... min favoritt blant de mange stifteblyanter er den korte som enkelt kan ligge i en lomme ... jeg dytter stiften helt inn i stifteholderen ... så knekker den ikke ... og jeg unngår en masse grafitt i bukselommen.
Her er det et spørsmål om tegnestil hvorvidt man foretrekker en 2B elle en 6B .... ;-)

Den 3. og siste arbeidsmetode brukes ofte av portrettegnere og de som tilstreber fotorealisme i deres arbeid. Det arbeides ofte med meget lett hånd med en av de ovennevnte teknikker ... og deretter gnis strekene ut til ensartede flate med en tegnestubb eller lignende.

Kombinerer man det med hele skalaen av grafittblyanter fra f.eks 2H - 8B kan man uten synlige overganger lage en meget lang gråtoneskala fra dyp sort til helt hvit.

Prosessen kan gjentas flere ganger ... lag på lag til man har den tone man ønsker ( det samme kan man naturligvis gjøre med de to første teknikker .... lag på lag er vanlig i blyanttegninger )



Denne video viser hvordan jeg på 10 - 11 minutter har laget en tegning av 2 kepaløk ( vanlige løk hentet i kjøkkenet ;-)

Løkene ble tegnet med en Koh-I-Noor stiftblyant med en 2B 5,6 mm tykk grafittstift .... og jeg tegner i skisseblokken FABRIANO SCHIZZI som er et meget behagelig stykke papir ... overflaten passer særdeles godt til min tegnestil ... det er 120 ark 90g papir i A4 størrelse i den blokk jeg har brukt her .... massevis av papir til en rimelig pris, men med høy kvalitet ( for de miljøbevisste er det hyggelig at fabrikken bruker strøm fra vannkraft i sin produksjon ) ...

For ordens skyld .... til 5,6 mm stifteblyanten kan man naturligvis få et stort utvalg av stifter: gratfitt, kull, negro ( en dypsort stift med ganske lite olje ), kritt hvit, sort og 3 forskjellige brune ....

Ikke mer om stiftblyanter nå ... herfra er det ren grafitt ... ikke noe tre, ingen stifteholder ... kun grafitt

Det tegnes denne gang på en blokk fra Fabriano .... DISEGNO DRaWING ... A3 med 40 ark 200g FABRIANO ACCADEMIA papir .... et papir som gir en ren luksus følelse. Det er velegnet sammen med blyant, kull, pasteller, fargeblyant og blekk / tusj.

Motivet er 5 løk. Jeg bruker en View Catcher som hjelpemiddel før jeg starter på tegningen. Den kan innstilles så åpningen har samme forhold mellom bredde og høyde som papiret jeg tegner på ... det blir enklere å utelukke forstyrrende elementer og finne en god synsvinkel / komposisjon. Den kan anbefales både når man tegner hjemme, kanskje enda mer når man arbeider i bymiljø eller natur.

Grafittstiftene bruker jeg denne gang i en fri skisse preget stil .... jeg vil understreke at de også er velegnet til detaljert arbeid i lengre blyantstudier. For mange blir disse de foretrukne blyanter til arbeid i friluft .... med bare 4 blyanter klarer man de fleste utfordringer .... de knekker sjelden og holder spissen lenge .... især hvis man innarbeider en vane med å roterer blyanten når man tegner med siden av den ...



Koh-I-Noor har som de fleste andre seriøse fabrikanter av blyanter også forskjellige sett beregnet til klassisk tegning.


Det sett jeg har valgt til den neste tegning består av 12 kvalitetsblyanter fra 8B til 2H. Dette er etter min mening det beste valg til de aller fleste tegneoppgaver.

Videoen under viser en tegning hvor jeg har brukt en del mer tid enn tilfellet har vært med de forrige tegninger i dette innlegg ( på videoen vises tegneprosessen først i 20x normaltempo og deretter kommer deler av prosessen i realtime .... )
Papiret til denne tegning er av typen INGRES et papir med tydelige striper .... det har kultstatus blant pastelltegnere, men er også mye brukt til bl.a. blyantportretter ... jeg har valgt et elfenbensfarget papir fra FABRIANO i 24x32 cm 90 g og 40 ark i blokken



Med tegnehilsen fra PB ;-) ... skriv gjerne med spørsmål og kommentarer

4 kommentarer:

  1. very enjoyable....good luck finding fantastic hyper-realism in rendered onions

    SvarSlett
  2. WOW super flott bilder av løken og beskrivelse og ikke minst så masse nyttig informasjon. Dette er noe jeg har savnet for å finne ut hvilket utstyr man trenger,for jeg tenkte å begyne å ta opp tegningen i fjor men ble aldri noe av.Kjøpte ett sett med nesten det samme som du viser her med hundemotiv på men har ikke fått testet den.Vet ikke om du bruker ett slags "viskelær" Ser mange bruker det til spesielt til portrett tegning av ansikter,som jeg liker best. Det er nytt for meg, men det ser nesten ut som slag Leire som man ruller til en klump,for å få frem det hvite i eks.øyne,skygger osv .Tusen takk for at du viste.

    Vennlig Hilsen Eva helen

    SvarSlett
  3. :-) takk Eva .... jeg bruker neste aldrig viskelær når jeg tegner med blyant. Kun til å "renske opp" i hvite flater dersom jeg har satt svarte fingeravtrykk .... det viskelær du skriver om er et "KNETTGUMMI" og Koh-I-Noor og alle de andre farbrikanter kan levere den type viskelær. Jeg bruger knettgummi når jeg tegner med kull og myke pasteller. Enten til å fjerne feil, eller til å lage høylys.
    Jeg kan kun oppfordre deg til å komme igang med at tegne med dine Koh-I-Noor blyanter .... jo mere du tegner .... jo hyggeligere er det og jo flinkere bliver du!!!

    SvarSlett
  4. Tusen takk for veldig godt og utfyllene svar .Veldig fint å få ett navn på den Knettgummi og Koh-I Noor så jeg vet hva jeg se etter ,når jeg skal ut å kjøpe .Takk for inspirasjonen.

    Vennlig Hilsen Eva Helen

    SvarSlett