fredag 6. januar 2012

Akt tegning - og PanPastel

Efter en del år med tørpasteller er det spændende at udforske mulighederne i PanPastels.

En af de helt store forskelle er at PanPastels kan påføres i meget tynde lag .... man får en virkning tilsvarende akvarelmaling. Man kan arbejde lag på lag med transperante farver!


Detalje fra croquistegning som senere er farvelagt med PANPASTELS


Glimt fra min tegnehule .... tegningerne her er de tre første fra en croquisaften ... 1 min tegnetid pr stk .... blyant på A2 papir

I videoen nederst inviterer jeg ind på min tegnehule. Jeg har tegnet croquis/akt i en del år, og det kommer der mange tegninger af.

Efter hver croquisaften står jeg tilbage med ca 30 tegninger.

De sorteres efter et par dage ... og da er der som oftes kun 5-6 stykker jeg har lyst til at gemme.

Tegningnerne finder ind i store mapper .... en af dem vises frem i videoen.

Til croquistegning bruger jeg ofte en blyant fra Koh-I-Noor .... den har 5,6 mm tykke stifter .... jeg bruger enten en 6B eller Negro som er dybere sort end 6B stiften ..... begge stifter kan findes her

For at teste PanPastels transperante egenskaber, har jeg valgt en af croquistegninger som i videoen farvelægges med PanPastels ......


Den gamle croquistegning er på staffeliet. I baggrunden en modeltegningen fra et tidligere innlegg.

Arbejdet starter med farvelægning af baggrunden ...... med Sofft svampene




Efter endt arbejde har Sofft svampene ændret farve .... jeg vasker dem med lidt sulfo og lægger dem til tørre natten over


Detajle af det færdige billede .... den oprindelige blyanttegning ses tydeligt gennem de mange lag af PanPastels

Pan Pastels kommer i 80 farver. Der er 17 farver plus paynes grey, sort og hvid. Hver farve er derefter tilsat hvid og sort i forskellige mængder. Derved kommer man op på ialt 80 farver.

Systemet er ganske enkelt. Farverne er nummereret efter dette system ..... den rene farve har et nummer efterfulgt at tallet 5 efter et komma .... fx har HANSA YELLOW nummer 220,5 . Den lysere udgave hvor der er tilsat hvidt har nr 220,8 og de to mørkere hvor der er tilsat forskellige mængder sort har nr 220,3 og 220,1

Til huden har jeg bl.a. brugt disse farver:
270,8 Yellow Ochre Tint, 340,8 Permanent Red Tint, 380,8 Red Iron Oxide Tint, 430,8 Magenta Tint, 470,8 Violet Tint, 430,8 Magenta Tint,
380,3 Red Iron Oxide Shade, 380,5 Red Iron Oxide, 430,1 Magenta ex.dark, 470,1 Violet ex. dark, 740,1 Burnt Sienna ex. dark, 780,1 Raw Umber ex. dark,

.... efter disse mange ord ( takker for at du har læst så langt ;-) kommer videoen med Croquistegningen farvelagt med Pan Pastels



Spørgsmål og kommentarer er velkomne ....... ;-) Peter

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar